NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Joel93
Hej, köpte mig en V50 D2 2011 i Torsdags och igår så upptäckte jag ett vinande(?)/tjutande ljud vid förardörren.
Jag tänkte inte mer på det förens idag då jag såg att förardörren inte går i samma linje som bakdörren.

Någon som har samma problem?
Hur åtgärda, byta dörr??

Som ni ser längst upp så sticker dörren ut ca 3-4mm...
Bild
av dieselputte
Ser ut som området längre ned på dörren ligger i fas med bakdörrens framkant. Möjligt att detta måste brytas rätt om det ligger rätt i övrigt. En duktig plåtslagare fixar lätt detta.

Skadan kan ha orsakats av nån tjuv som prövat sin lycka genom att bända lite upptill för att komma åt med verktyg för att öppna dörren.

Köpte du bilen av en handlare tycker jag du skall reklamera detta som ett fel så får de åtgärda det.
av Joel93
Resten av dörren ligger jämt med bakdörren, bilen har dock rullat snart 11.000mil.
Så jag kan kräva att dom ska fixa det utan att jag får lägga ut masa pengar?
av dieselputte
Har du köpt den hos bilhandlare så gäller KKL. Då anses fel som upptäcks inom 6 månader, (som inte stod i varudeklarationen) som ursprungliga och skall då åtgärdas gratis av säljande part. Detta gäller inte delar som normalt slites , typ broms, däck, lampor etc.

Tycker du skall göra ett besök hos säljaren och ta upp detta, tag med säljaren på en tur och jämför med andra bilar. Om säljaren säger att det är normalt vid aktuellt miltal så acceptera inte det utan be att få jämföra med likvärdiga salufordon i hallen. I ditt fall syns det ju så pass att det troligen kommer att läcka in vatten vid regn.

Tror säkert säljaren fixar detta och det går nog på ett par minuter att bocka till bågen. Dubbelkolla dock att fönstret går upp och ned lika lätt som tidigare.

Vägrar säljaren så kan du kontakta din kommuns konsumentvägledare och ev dra fallet vidare till ARN.
Kamremsras

Ok, så frågan blir då om man ska[…]

Råd vid punktering

Snyggt Lennart! Hoppas jag kan bistå min ege[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]

OBD P0121

Någon som har koll på BJP-kitet eller […]