Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har fått problem med min bil, när det är full tank så går bilen perfekt. Men när den går under halv tank börjar den och rycka och dö.
Inga motorlampor börjar lysa när det händer.
Kan det vara så att bränslepumpen är på väg att ge upp? Vad jag förstått, så är det inte det roligaste jobbet att byta den på XC-modellen. Är inte så hemma på Volvo.
Klassiskt "volvofel". Din ejektor har slutat att fungera. Vid 15-20 mil kvar att åka så får du "soppatorsk" då bensinen
ligger i vänstra tankhalvan, (fel halva). Personligen tankar jag ALLTID när mätaren visar 1/2 tank.
Dock kollade jag funktionen för 3 veckor sedan o körde ända ner till nästan tom tank, så just nu
funkar min Ejektor iaf. :P
wissel skrev:Klassiskt "volvofel". Din ejektor har slutat att fungera. Vid 15-20 mil kvar att åka så får du "soppatorsk" då bensinen
ligger i vänstra tankhalvan, (fel halva). Personligen tankar jag ALLTID när mätaren visar 1/2 tank.
Dock kollade jag funktionen för 3 veckor sedan o körde ända ner till nästan tom tank, så just nu
funkar min Ejektor iaf. :P
Tack "Wissel" för svar.
Enligt vad jag sett i serviceboken skall bränslepumpen vara bytt, så det kan nog vara som du säger.
Letade efter pris på ejektor men hittar inget, något du kanske vet?
Men det är väl lika mycket jobb med att byta som en bränslepump förstår jag :D
Kan ju säga att jag och denna bilen kommer inte bo ihop någon längre tid ??:-/
Testa "sadeltank"? Tror det heter så i VIDA, ifall det går att skramla ihop några fler sökträffar på så sätt.

Är det inte två bränslepumpar förresten? En som pumpar mellan tankhalvorna och en som pumpar från tank till motor? Är du säker på att det är ejektorpumpen som är bytt och inte den vanliga bränslepumpen?
Schmoyoho skrev:Testa "sadeltank"? Tror det heter så i VIDA, ifall det går att skramla ihop några fler sökträffar på så sätt.

Är det inte två bränslepumpar förresten? En som pumpar mellan tankhalvorna och en som pumpar från tank till motor? Är du säker på att det är ejektorpumpen som är bytt och inte den vanliga bränslepumpen?
Det står bara bytt bränslepump i serviceboken, så jag antar att det bara är pumpen som är bytt.
Nackdelen är att man får ju plocka ner halva bilen bak för att komma åt.

Har inte tillgång till Vida.

Verkar ju som att Ebba börjar backa kring eff[…]

Tjena, brukar ta 95 E10 på circle k för[…]

Du måste gå in i varje styrenhet och g[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Volv[…]