Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har planer på att eventuellt köpa en v70 d2 automat med den 6 stegade automalådan.

Kommer jag bli besviken då?
Den deklarerade förbrukningen för en v70 d2 automat årsmodell 2014 är 4,2 l/100km på blandad körning.
Hur mycket stämmer den i verkligheten? 5,2 i snitt eller mycket över?

Var ute och provade en v70 d2 automat och upplevde inte den som jätte seg och slö som många verkar tycka?

Bör man välja en årsmodell från 2014? Så man får den omgjorda fronten, verkar som det samlas mycket skit mellan plastdelarna på gamla fronten
och även många som verkar sitta snett och löst ( äldre än 2014 då fronten är delad )

Kommer ibland dra släp vintertid på en faktiskt vikt på ca 1000 kg ( kåpsläp med 2 skotrar på ) ca 200-250 mil per år med släp blir det nog vintertid då skoteråkning är ett stort intresse.

V70 med d3 136hk motorn verkar väldigt ovanlig, varför är det så? Köpa en v70 d2 och chippa kanske inte heller är så smart? För att få lite mer att åka med men ändå ha okej förbrukning och lite i skatt ca 1100 kr för d2.

Vill gärna ha en v70 då det är en stor och säker bil att åka i men vill samtidigt ha en bil som inte är så törstig.
V70 ser ut att ha rätt hög markfrigång är det så eller?

Tacksam för svar =)
Det som kostar stora summor är värdeminskning. Köp lite äldre bil och få pengar över till mer motor, om du tvivlar på den du tittar på. Själv ska jag inte uttala mig om D2. Den är omöjlig för mig, på grund av för låg släpvagnsvikt. Jag valde D5 för att få en bra dragbil.
Markfrigången på en V70 är 15 cm. En XC70 är 6 cm högre.
Jag har kört V70 D2 MY2010 o 2011 som hyrbilar. Man kommer dit man ska, men får planera alla ev. omkörningar.
Personligen anser jag den för motorsvag och skulle inte dra ett släp längre än hemifrån till tippen (5km) med lite skräp på. Ett släp med 2 skotrar, aldrig.

Rättning: Dom hette inte D2 som jag skrev utan hette nog Driv-e. Vad jag menade var den motorsvagaste modellen. Nuförtiden byter man ju motorbeteckningar hejvilt.
Senast redigerad av 1 Knota, redigerad totalt 0 gånger.
Jag har aldrig hört el sett att det samlas skit på den gamla fronten el att den skulle sitta löst, däremot har jag kört några D2or automat ( V70 och V60 ) och jag skulle aldrig köpa en sådan, totalt stendöd i mitt tycke, men är du nöjd med motor och låda tillsammans så ska du såklart köpa den.

Det är ju till sist vad du tycker som räknas, det är du som ska köra bilen. Värdeminskning och förbrukning bryr jag mig inte om, så där kan jag inet uttala mig, jag har då aldrig ägt el kört en Volvo som drar lite soppa, men så kör jag allt annat än försiktigt ochså
Allt går ju att dra med, min far drog husvagn runt halva jordklotet med en Austin allegro då han var ung, och det gick det med.
Har inte D2:an en powershift-låda i automatutförande? I kallt väder så tror jag det kan vara en stor fördel ur förbrukningshänsyn då momentomvandlarlådorna inte använder lockup före en viss temperatur uppnåtts, vilket snabbare görs utan lockup pga mer friktion från oljan. Ganska kännbart påslag på snittförbrukningen trots att jag kör mer landsväg än stadstrafik.

I övrigt är jag av uppfattningen att D3:an drar försumbart mer bränsle sett till att det är en större motor, av joel80:s mätningar. Men jag tror han hade en manuell i sin bil. D3:an tror jag utgick för några modellår sedan men är inte säker. Finns iallafall polestar till den och då får du 163 hk mot för 136 original. Finns inte polestar till D2, däremot BSR som ger 135 hk mot för standard 115. Så en trimmad D2 har samma prestanda som en standard D3:a och en polestar:ad D3:a har samma prestanda som en D4.
Om man är känslig för centilitrar per mil i förbrukning kan man ju inte lägga ut flera tusen på trimning till motorn. Inte för att det nödvändigtvis ökar förbrukningen, utan just för att det också kostar pengar.
Visst kör momentomvandlarlådan utan lockup en stund efter kallstart, men det varar inte länge. Lite gasglad framfart påverkar förbrukningen mycket mer, så det där kan man helt styra själv.
Jag har en V70 D2, 2013. Hade sedan förut god erfarenhet av motorn i över 13000 mil, då samma motor satt i min tidigare Citroën. Bilen har 6 vxl Powershift låda.
Jag är mycket nöjd med bilen. Att det tar 12 sek att komma upp i 100 km/t istället för 8 sek, är något jag var införstådd med och accepterar, då jag som motvikt har den låga skatten (1560/år, jmf större Volvodieslar som vad jag förstår ofta ligger på över 5000/år). Omkörningarna planerar jag naturligtvis, vilket jag i.o.f. sig var van vid, då jag aldrig gillat att köra s.k. "aktivt". Hur man kör är ju trots allt en del av komforten.
Blandad körning, med något större del stad, ligger på ca 0,5 l/mil. Landsväg klart nedåt 0,4 (0,41 - 0,42). Jag är ingen "bromskloss" på vägen, utan håller mig till hastighetsgränserna. Är det 110 km/t, försöker jag hålla det, gärna med GPS anvisningen, vilket blir 115 på mätaren.
Bortsett från siffrorna, så är nog det bästa med bilen, komforten. Jag hade dålig erfarenhet av bullriga bilar, så jag upplevde en markant förbättring. Stolarna skall man bara inte tala om, underbara. Jag har hållit mig ifrån Volvo i 26 år, men är nu tillbaka på banan.
apersson850 skrev:Om man är känslig för centilitrar per mil i förbrukning kan man ju inte lägga ut flera tusen på trimning till motorn. Inte för att det nödvändigtvis ökar förbrukningen, utan just för att det också kostar pengar.
Visst kör momentomvandlarlådan utan lockup en stund efter kallstart, men det varar inte länge. Lite gasglad framfart påverkar förbrukningen mycket mer, så det där kan man helt styra själv.
Det är nog lättare att få en D2 av nyare årsmodell till samma pris som en marginellt äldre D3, förmodligen av det skälet att många drar sig för D2:an. Så att trimma en D2 till en D3:as kraft ger ju nyare bil+"samma" motor som att rakt av köpa en äldre D3:a för samma pengar.

Håller definitivt inte med om att gasglad körning väger upp för det. Men då har jag en MY07 också så min kanske slirar längre än en nyare TF80. Jag har kört motorvärmare hela vintern och det brukar ändå ta 4-5 km landväg innan de låser på sexan. Har för mig momentanförbrukningen slog i taket några gånger bara under de x hundratals meterna till 100-vägen. Landsväg i konstant hastighet cirka 20-30 l/100 km. När det var som kallast var det -30° C en vecka och då låg min snittförbrukning 5 l/100 km högre än vad den var med samma körmönster under sommaren, vilket jag tillskriver att momentomvandlaren inte låser. Det är 2 l mer än den högsta förbrukningen jag hann upp till i somras.
Några -30°C har det inte blivit här sen jag köpte den här bilen. Vad jag minns har det inte gått under -25°C de tio åren jag har bott här. Men med den vinter det nu ändå blir ibland, så skiljer det ungefär en dl/mil, eller alltså från ca 7 l/100 km upp till 8 l/100 km när min låda inte låst än. Mer skillnad än så ser jag inte. Förbrukningen blir naturligtvis högre när jag accelererar upp till landsvägsfart, just under accelerationen, alltså, men det blir den ju med låst omvandlare också. Då kan jag se värden över 20 l/100 km. Men det handlar ju om några hundra meter, max.

Men som sagt, om det håller i sig även i -30°C, det vet jag inte.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Hej! Jag letar efter en V90/V60 diesel för c[…]

Jag igen, För felkod: ECM-P00BD00. Kolla p&a[…]

Serviceintervall v90 D4

Ja, har den inte fått oljan bytt på et[…]

Hej! Som rubriken lyder. Ventilkåpan b&oum[…]