- lör 27 feb 2016, 20:49
#1052817
Hej!
En av grabbarna fick stopp på bilen ett par minuter efter att den startades kall vid minus 15 grader. Den hade några dagar tidigare fungerat bra när det var runt minus 20 grader. Motorn gav ifrån sig några få försök att tända och fläkten till kylaren gick igång. Fläkten stoppade inte förrän batterikabeln togs bort. Fläkten startade inte när batterikabeln återmonterades. Testade med startgas men då blev den ännu mindre benägen att tända. Minus 15 grader är inte mekvänligt så den fick stå tills det blev runt 0 grader då tändstiften togs ur och alla hade gnista. Körde en stund på startmotorn och monterade tändstiften igen. Provade att starta men bara spridda tändningar hördes. Startgas minskade viljan att tända. Gav upp men tänkte ändå göra ett sista försök och till min förvåning så började den ge ifrån sig livstecken och efter en stunds nötande på startmotorn så startade motorn. Bilen har sedan dess fungerat som den ska. Förutom på en punkt: Underkänd på besiktningen p.g.a. COhalt 5,6 CO2500 4,1 HC 259 Lambda 0,88. Kan något ha kärvat p.g.a. kylan? Verkar som att den fått väl mycket bensin vid stoppet och fortfarande har bensinöverskott. Hur och med vilken felkodsläsare läser man felkoder på en 850GLT från 1996?
En av grabbarna fick stopp på bilen ett par minuter efter att den startades kall vid minus 15 grader. Den hade några dagar tidigare fungerat bra när det var runt minus 20 grader. Motorn gav ifrån sig några få försök att tända och fläkten till kylaren gick igång. Fläkten stoppade inte förrän batterikabeln togs bort. Fläkten startade inte när batterikabeln återmonterades. Testade med startgas men då blev den ännu mindre benägen att tända. Minus 15 grader är inte mekvänligt så den fick stå tills det blev runt 0 grader då tändstiften togs ur och alla hade gnista. Körde en stund på startmotorn och monterade tändstiften igen. Provade att starta men bara spridda tändningar hördes. Startgas minskade viljan att tända. Gav upp men tänkte ändå göra ett sista försök och till min förvåning så började den ge ifrån sig livstecken och efter en stunds nötande på startmotorn så startade motorn. Bilen har sedan dess fungerat som den ska. Förutom på en punkt: Underkänd på besiktningen p.g.a. COhalt 5,6 CO2500 4,1 HC 259 Lambda 0,88. Kan något ha kärvat p.g.a. kylan? Verkar som att den fått väl mycket bensin vid stoppet och fortfarande har bensinöverskott. Hur och med vilken felkodsläsare läser man felkoder på en 850GLT från 1996?