Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har bytt alla lampor i strålkastarna. Enligt Haynes ska lamphållarna till xenonlampan låsas i reflektorn genom att man vrider lamphållarna medsols. Men de går inta att vrida och låser således inte. Räcker det med att de är fastspända med klämman? Jag har plockat bort strålkastarna. Vad ska jag göra. Tacksam för snabb hjälp. Gäller en V70 2007.
Senast redigerad av 1 Arnold, redigerad totalt 0 gånger.
S1mp4n skrev:Tändmodulen ska bara sitta fastspänd med klämman! Tror du missuppfattat det, xenonlampan ska vridas i tändmodulen för att låsas fast, sen sätter du in hela tändmodulen och xenonlampan rakt in och spänner fast med klämman!
Det låter hoppingivande det du säger. Jag har vridit xenonlampan i lamphållaren. Men faktum är att det står "open med pil år höger och close med pil åt vänster på lamphållaren eller tändmodulen som du kallar den. Men å andra sidan begriper jag inte hur man ska kunna vrida lamphållaren när hacken i lampan hakat in i reflektorn.
Jag bytte nyligen alla mina lampor. Och jag vred visst på tändmodulen. Lampan "trillar in" för att matcha spåren i reflektorn. Därefter lägger man på tändmodulen lite snett och vrider så att kabeln pekar rakt ner.

En sak va dock att på min vänstra strålkastare så va detta väldigt svårt. Jag fick verkligen trycka hårt neråt mot lampan och samtidigt vrida. Den högra va bara till att lägga mot lampan och vrida enligt instruktionen.
Alexas skrev:Jag bytte nyligen alla mina lampor. Och jag vred visst på tändmodulen. Lampan "trillar in" för att matcha spåren i reflektorn. Därefter lägger man på tändmodulen lite snett och vrider så att kabeln pekar rakt ner.

En sak va dock att på min vänstra strålkastare så va detta väldigt svårt. Jag fick verkligen trycka hårt neråt mot lampan och samtidigt vrida. Den högra va bara till att lägga mot lampan och vrida enligt instruktionen.
Menar du att du först släppte ner lampan i spåret i reflektorn och därefter satte ner tändmodulen? Jag satte först in lampan i tändmodulen och satte sedan ner allt.
Alexas skrev:Först släppte jag ner lampan i reflektorn sedan vred på modulen.
Enligt Hayenes ska lampan först sättas i tändmodulen.

Satt tändmodulen stumt fast efter du gjort så, eller var den lite lös?
Tog du bort kabeln som sitter i tändmodulen, hur får man i så fall bort den? Har försökt med att dra den rakt ut.
Hoppas att ni kan hjälpa mig med detta. Jag vågar inte montera strålkastarna på bilen förrän jag vet att det är rätt.

Sitter tändmodulen bara med hjälp av klämman eller ska tändmodulen ändå fästa i reflektorn så att klämman bara är en extra säkerhet?
Vet ej men är de inte de samma som 2004an osv? Eller har de kommit på att de kan va roligt med en sådan klämma? xD Jag bytte på min dock en 04a och den satte man ju lampan i dosan sen trädde in sen så typ den sögs dit när man tryckte in den, därefter vred jag så kontakten kom neråt så låste min :p
DooZeR skrev:Vet ej men är de inte de samma som 2004an osv? Eller har de kommit på att de kan va roligt med en sådan klämma? xD Jag bytte på min dock en 04a och den satte man ju lampan i dosan sen trädde in sen så typ den sögs dit när man tryckte in den, därefter vred jag så kontakten kom neråt så låste min :p
Vad menar du med dosan - är det lamphållaren dvs tändmodulen?
Insug b6254

Jag tror det är motorolja som kommer genom ve[…]

XC60 MY27

Ja, vi norrmän kommer nog att gå p&arin[…]

Det finns ett ställe till där jag inte l[…]

Vredet ska låsas automatiskt när du try[…]