Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DayDreamer
Nej inte den :P Utan själva öglan där pinnarna sitter till bromsbeläggen :)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ah ok :)

Jaja, provade hammra lite på pinnen efter ett dygns rostlösningstid.... Rörde sig inte en millimeter..
Så började med att kapa av pinnen i varje ända så jag kunde få ur beläggen, sen borrade jag den lilla delen av pinnen, som sitter ytterst, och den lossna tämligen omgående då.............. Den andra delen dock.............. Kan ju säga att inget rostlösningsmedel i världen hade fått den att röra på sig :roll:

4 avbrutna borrar senare lyckades jag iaf komma igenom skiten, men inte f-n släppte den för det... Slutade med att jag bokstavligen fick fräsa(med fräsborr!) ur alla rester från hålet... ugh...
Nåja, nu är iaf höger sida klar, hoppas jag kan ha lite bättre tur med vänster sida :roll:

Btw... Är det normalt att nya klossar ligger ann så pass att man inte kan snurra på skivan? Hade rätt stora problem att få in beläggen, trots att kolvarna var i botten... Nu är det ju iofs ny skiva också, som säkert är nån mm tjockare än den gamla, så kanske är därför det var så besvärligt att få in beläggen...
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Det brukar vara handbromsbakarna som ligger ann. Jag kan snurra skivan ett halvvarv lätt men sen blir den trögare att snurra det andra halvvarvet och lättare igen. Det kvittade hur löst jag spände bromsbakarna så låg dom an ändå.

Det är inte du som har dragit till handbromsen bara :P
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Jaha för mig var det bromsbackarna dom lär väl slitas ned med tiden för hur jag än gjorde så gick det trögt ett halvvarv för att sedan gå lätt ett halvvarv.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Har lokaliserat låsningen, eller vad man ska kalla det, till det inre belägget. Lossar jag skruvarna till oket typ 1 varv så snurrar det fint... Vet inte om jag ska låta det vara och låta det slita in sig, eller fuska och lägga en bricka mellan ok och nav :roll:

Pinnarna sitter lika jäkla fast på vänster sidan, fast brydde mig inte om att banka något direkt... Fick spendera hela tiden på att få loss bromsskivan.... yup...
Hur jag än bar mig åt så vägrade handbromsen släppa taget om skivan, slutade med att jag fick tvinga av skivan med en avdragare på bekostnad av ena clippet som håller backarna.
Misstänkte ju vad det var för fel när skivan fjädrade tillbaka och vägrade lossna, och jodå, mycket riktigt, typ en 3mm tjock rostkant på skivan som handbromsbackarna inte tog sig över....

Men, hur viktig är den där clips-mackapären egentligen? Den ligger ju inte emot backarna eller något sånt, och med skivan på plats så kommer ju inte backarna någonstans iaf.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Kan du inte ta och fila ner belägget eller slipa ner det för det kan ju inte vara mycket som behövs. Risken om du låter det vara är att det lär bli otroligt varmt eftersom att dom skivorna bak inte är ventilerade så lär dom bli glödheta och risken finns att hjullagret ger med sig.

Jag släppte även på skruven inne i bilen till handbromsen när jag bytte skivorna det gick så bra så att få av skivorna med hand kraft :)

Jag vet inte vilket clips det är du menar :???:
  • 1
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 54
850 GLT -93 montera vinge?

Ska montera en vinge på backluckan, den med […]

Lätt att jämföra med awd drar v&aum[…]

Nu har bilen vart in på säkning med H[…]