Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nighthawke
Fick för ett tag sen problem med min volvo v70n 01 140hk
Bilen började rycka o sen tändes motorlampan.
Felkoden då stod Co2 sensor nåt
samt random misständning cylinder 1
Släckte o bilen gick bra.
Sen gjorde jag stora service på bilen där det inte ens noterade att bilen gick dåligt.
De byte tändstift mm o 1 månad efter fick jag samma problem så köpte ny tändspole och felet försvann i ca 3 månader o nu hände det igen.
byte tändspole o stift.
Denna gång går bilen oftast bra o på alla cylindrar när jag passerar 2500 i varv men så fort jag går under så verkar problemet komma tillbax.
Ibland hackar den o så försvinner ryckandet.
Så nu står jag med kliande händer på huvudet o undrar. Folk har sagt från tändspole, tändlägesgivare, kamaxelgivare, kolv, ventil, batteri, styrbox, ja typ nästan allt på en motor.. Så som ni förstår vill/tänker jag inte byta hela motorn...
Vad vi tror är det kan va kabel brott i tändkabeln för spole 1.
Frågar också om så är fallet var kan man köpa kabeln för bara den spolen eller alt hela härvan eller går det o skarva?

felkoder är följande
3300 tändspole felaktig signal intermittent
3200 tändspole felaktig signal intermittent
3503 Misständning mer än en cylinder Intermittent
3502 misständning mer än en cylinder intermittent.

Behöver verkligen hjälp, lagt ner snart 4.000 i delar o felsökning o inget verkar funkar...
Mvh David
Användarvisningsbild
av wissel
Vild gissning på främre Lamdasond. Med volvospecifik läsare av felkoder så borde det i så fall bli tydligt!
av andersuw
Tycker inte detta ser särskilt komplicerat ut med tanke på de felkoder du har. 3502 (underförstått ECM-3502) betyder inte att det är misständning på mer än en cylinder utan det kan räcka med en. Samma sak med 3503. 3200 betyder att minst en tändspole fallerar och 3300 betyder att tändspolen på cylinder 1 fallerar. Alltså bör du först och främst koncentrera dig på tändspolen i cylinder 1.

Föreslår att du raderar felkoderna och sedan byter plats på tändspolen till cylinder 1 och tändspolen till någon annan cylinder. Med byta plats menar jag självfallet inte bara att du skall ta bort tändspolen från dess plats utan också koppla loss den från den kabel den normalt är ansluten till samt sedan stoppa in den på ny plats med den kabel som hör till denna plats. Kör sedan motorn och läs felkoder på nytt. Om det är fel på den spole som satt i cylinder 1 bör du nu få en annan felkod än 3300, t.ex. 3310 om du bytt plats på spolarna till cylinder 1 och 2. Ersätt i så fall den defekta spolen med en ny. Om det istället är fel på kablaget till cylinder 1 bör du även nu få felkod 3300. Reparera eller ersätt i så fall kablaget till cylinder 1.
Senast redigerad av 3 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
av andersuw
wissel skrev:Vild gissning på främre Lamdasond. Med volvospecifik läsare av felkoder så borde det i så fall bli tydligt!
Men de koder som TS rapporterar är ju Volvospecifika och pekar tydligt på vissa specifika problem med tändningen på cylinder 1, inte lambdasonden.
Användarvisningsbild
av wissel
andersuw skrev:
wissel skrev:Vild gissning på främre Lamdasond. Med volvospecifik läsare av felkoder så borde det i så fall bli tydligt!
Men de koder som TS rapporterar är ju Volvospecifika och pekar tydligt på vissa specifika problem med tändningen på cylinder 1, inte lambdasonden.
Jo så tänker jag med MEN han har haft koder på Lamdan tidigare och en vild idé skulle kunna vara att en sopslut
lamdasond skulle ha kunnat ge totalt felaktiga blandningar sopp/luft som gjort att någon tändspole havererat. Byter han då spole så
lär samma elände dyka upp igen....som jag skrev "vild idé". :P
av andersuw
wissel skrev:
andersuw skrev:
Jo så tänker jag med MEN han har haft koder på Lamdan tidigare och en vild idé skulle kunna vara att en sopslut
lamdasond skulle ha kunnat ge totalt felaktiga blandningar sopp/luft som gjort att någon tändspole havererat. Byter han då spole så
lär samma elände dyka upp igen....som jag skrev "vild idé". :P
Hmm. Jag tycker det ligger närmare till hands att misstänka att man får problem med avgasreningen därför att motorn inte går rent till följd av problem med tändningen. ;-)
av andersuw
nighthawke skrev:Har bytt både tändspole o tändstift. Och får samma fel att cylinder/tändspole 1 failat.
Om du bytt både tändspole och tändstift och är säker på att den spole och det stift du satt dit är friska ligger det nära till hands att misstänka fel på kablaget till cylinder 1.

Verkar ju som att Ebba börjar backa kring eff[…]

Tjena, brukar ta 95 E10 på circle k för[…]

Du måste gå in i varje styrenhet och g[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Volv[…]