Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av greeeken
Marbas skrev:Om det är så, varför förblir inte lampan tänd? Om det nu är så jädrans viktigt så borde lampan bara gå att släcka på verkstad, så är det ju med airbag lampan. I så fall kan jag tycka att det är kasst av volvo att "inge falsk förhoppning om att felet avlöst sig självt".

Fan vad jag håller med dig
Användarvisningsbild
av motorart
Tack igen för ert engagemang.
Vi har tagit kontakt med Robert Collin på Aftonbladet som har skickat vårt mail till Volvo för kommentar.

Det här är vad vi väntar kommentar på.

(Vidare info:
Det är 15st. före i kö för en D5 motor till XC90, trots att inga motorhaverier har hänt enl. Volvo!

Nuläget är att dom avvisar alla mina krav pga att jag gjort oljebyte på annan verkstad vid två tillfällen då jag har vart i Tyskland för arbete.
Detta är enbart patetiskt, eftersom bilen gått perfekt efter dessa oljebyten, men brakat ihop efter Bilias sista oljebyte/samt kamremsbyte!
I min värld så verkar det som om andra verkstäder har bättre olja än Bilia!
Tänkvärt i detta sammanhang är också att de själva ansåg från en början att detta INTE kan ha något sammanhang med haveriet.)

Hälsningar Kerstin
av caradioa
Får se vad Robban kan göra. Tycker att han är rätt flummig...
av Qualia
Varför skyller de på olje byte, så idiotiskt.. Jag menar om man byter olja på annat ställe än Volvo auktoriserad verkstad så ska det inte gälla??? De flesta byter ju olja själv?? Hur blir det så?? Jäkligt dåligt förklaring av de..

Exakt, lampan bör ju inte slockna, den ska ju fortsätta lysa om det är fel.. Tycker Volvo både ta ansvaret, annars e det jäkligt gilla... FÖr en sån dyr bil så funkar inte sensor korrekt e det ju mer illa..
Användarvisningsbild
av Larre
Har ni kommit i kontakt med Volvos avdelning för kundrelationer, enligt Branx och Frigges rekommendation? Vad gav det i så fall?
Användarvisningsbild
av motorart
Vi ringer Volvos avdelning för kundrelationer i morgon, har just gjort ett försök och de har gått för dagen.
Vi meddelar så fort vi fått någon kommentar från Volvo.

Hälsningar
Kerstin/Mats
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Hhm, vore f-n konstigt om inte Volvo fixade till det hela. Om de inte kan bevisa att det är ägaren av bilen som varit försumlig (vilket inte verkar vara fallet) så skjuter de bara sig själva i foten eftersom det trots allt finns andra biltilverkare som kan tillhandahålla mycket bra SUV´s med diesel motorer, speciellt i den prisklassen som trots allt en XC90 befinner sig i.

Skulle vara intressant att veta hur Volvo i USA hade hanterat situationen. Jag kan ge mig f-n på att det hade varit en positiv skillnad till amerikanska Volvo bilägares fördel..... Med tanke på att dels så är den amerikanska marknaden livsviktig + att amerikaner är mycket mer krävande + att det finns ett större konkurrens utbud i USA, tillika en lägre prissättning på Volvo bilar jämfört med Sverige enbart därför att de kan ta ut de priser de gör i Sverige för att Svensson så snällt betalar.

Nu fick jag spy lite galla över det oxå :wink:
av Frigge
motorart skrev:Tack igen för ert engagemang.
Vi har tagit kontakt med Robert Collin på Aftonbladet som har skickat vårt mail till Volvo för kommentar.

Det här är vad vi väntar kommentar på.

(Vidare info:
Det är 15st. före i kö för en D5 motor till XC90, trots att inga motorhaverier har hänt enl. Volvo!

Nuläget är att dom avvisar alla mina krav pga att jag gjort oljebyte på annan verkstad vid två tillfällen då jag har vart i Tyskland för arbete.
Detta är enbart patetiskt, eftersom bilen gått perfekt efter dessa oljebyten, men brakat ihop efter Bilias sista oljebyte/samt kamremsbyte!
I min värld så verkar det som om andra verkstäder har bättre olja än Bilia!
Tänkvärt i detta sammanhang är också att de själva ansåg från en början att detta INTE kan ha något sammanhang med haveriet.)

Hälsningar Kerstin

Det hjälper INTE din sak att kontakta en Tidning,snarare tvärtom. Hade varit sååå mycket bättre att kontakta Volvo först. Det valet kan slå tillbaka ordentligt på dig själv. Eftersom du valt att kontakta en Tidning först tror inte jag att Volvo kommer ställa upp med någon Goodwill i ditt fall. JAG tror du stängde dörren iom det.

Förstår inte varför du lägger vikt i att det är kö på D5 motorer :roll:
Vad bevisar det ??

-Det finns tusentals taxibilar,vissa har gått både 60 och 70 tusen mil och är av naturliga själv i behov av ett motorbyte
- Det finns frontsmällda bilar som är i behov av en motor.
- Det finns motorer som rasar pga av dåligt underhåll av tex kamrem
- Det händer att folk kör på saker och spräcker oljetråget och precis som i ditt fall missar att oljetryckslampan lyser och motorn rasar.

Som du kanske förstår finns det många anledningar till att det kan vara kö på D5 motorer, det måste inte betyda att alla rasar av oförklarliga skäl.
av Kena
En liten upplysning i fallet, tankmätaren fortsätter lysa till motorn hostar till och dör, så åxå nivå i spolarvätskebehållaren, nivån i bromsvätskan, bältesvarnaren ja till och med lampan i handskfacket lyser sålänge luckan är öppen. Oljetrycket ja en liten flört med föraren, :wink: , du motorn skär snart bara så du vet.
Hur logiskt är det??
Jag tar inte i försvar att man fortsätter köra eller överhuvudtaget starta om bilen när den en gång tänds, det är bara läsa bruksanvisningen vad som står där så får man en vink om vad man borde göra.
Men hallå den fortsatte inte lysa.
av Marbas
Kena skrev:En liten upplysning i fallet, tankmätaren fortsätter lysa till motorn hostar till och dör, så åxå nivå i spolarvätskebehållaren, nivån i bromsvätskan, bältesvarnaren ja till och med lampan i handskfacket lyser sålänge luckan är öppen. Oljetrycket ja en liten flört med föraren, :wink: , du motorn skär snart bara så du vet.
Hur logiskt är det??
Jag tar inte i försvar att man fortsätter köra eller överhuvudtaget starta om bilen när den en gång tänds, det är bara läsa bruksanvisningen vad som står där så får man en vink om vad man borde göra.
Men hallå den fortsatte inte lysa.
:-)-)

Bra liknelser! Kan bara hålla med....

Ännu en, om en lampa har glappkontakt så den slocknar, ja då "larmar" datorn att en lampa är kass. Om lampan vid nästa start fungerar, ja då är "larmet" borta. Alltså, om ett larm försvinner så räknar man ju med att felet också är borta... Logiskt.

En annan tanke: Om bilen hade varit till försäljning och lampan hade "blinkat till" vid en provkörning. När en senare provkörare testar bilen, så brakar motorn ihop - vems fel är det?

Nej, tycker att ni har gjort allt man kan begära av en bilägare. Stå på er! Och att ta upp att oljan inte är bytt på en volvoverkstad i Sverige är ju ett tecken på att man egentligen inte har några argument för att det är kundens fel utan försöker in i det sista att skylla ifrån sig.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 17

På bild 2 i denna annons finns ett exempel […]

Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]

Elpriset