Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av BiTu
VolvoB20 skrev:
Variosboy skrev:Hur lätt/svårt det är att göra saker är givetvis en faktor för somliga.

Men handen på hjärtat. De flesta använder inte bilen på det viset som vissa av oss "nördar" gör. De bygger inte om och krånglar, de köper något, som de knappt vet vad det är, och åker sen runt utan att tänka mer på saken. :wink:

Dessutom när det gäller tekniken i bilar så tror jag att det faktiskt är så att de flesta är rätt nöjda med det som sitter i. Jämför med en 245 från 1980 med två 4":are i dörrarna och en simpel stereo. Inte ens det enklaste ljudpaketet idag är såpass "dåligt" utan räcker rätt långt!
Det handlar inte så mycket om att vara nöjd för min, del. Det är mera att se till att bilen inte blir helkass vid teknik-skiften.

Du kan inte jämföra med en 240. Då satt stereon i ett standardiserat DIN uttag med standard kontakter. Ville man byta kasetter mot CD gick man in och köpte en ny CD-Stereo för 999 kr och tryckte dit på 3 min, klart, och så kunde man åka 10 år till med 240.

Den tiden är förbi. Nu är stereon integrerad med databussen i bilen, den ä integrerad med datorn som styr bilen, och den delar alla interface som knappar, displayer osv med bilen grundfunktioner , samma display till stereon som till klima osv...

Det gör att ingen i framtiden kommer någonsin att byta stereo. Det ställer helt andra krav på funktionalitet och möjlighet att uppgradera för man får ju leva med den bilen ut.
Men då utvecklas väl utbudet till eftermarknaden också? Om några år kanske du bara stoppar in ett USB och uppdaterar utseende funktioner m.m. För 999 spänn, så kan du köra 10 år till. Tror faktiskt inte det kommer vara något som helst problem alls.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
BiTu skrev:Men då utvecklas väl utbudet till eftermarknaden också? Om några år kanske du bara stoppar in ett USB och uppdaterar utseende funktioner m.m. För 999 spänn, så kan du köra 10 år till. Tror faktiskt inte det kommer vara något som helst problem alls.
Japp, men det beror på två saker.

1. Hur enkelt/svårt har biltillverkaren gjort det för eftermarknaden
2. Hur stor är marknaden. Om VW och Toyota säljer 14.000.000 bilar var, så är ju marknaden ohyggligt stor och det är intressant att utveckla saker till dessa, är man lite och säljer en bråkdel så många så minskar ju intresset för att utveckla grejjer.

Om man både är liten och dessutom gör det svårt för eftermarknadsutvecklar kan man ju lätt råka döda alla initiativ.
av BiTu
VolvoB20 skrev:
BiTu skrev:Men då utvecklas väl utbudet till eftermarknaden också? Om några år kanske du bara stoppar in ett USB och uppdaterar utseende funktioner m.m. För 999 spänn, så kan du köra 10 år till. Tror faktiskt inte det kommer vara något som helst problem alls.
Japp, men det beror på två saker.

1. Hur enkelt/svårt har biltillverkaren gjort det för eftermarknaden
2. Hur stor är marknaden. Om VW och Toyota säljer 14.000.000 bilar var, så är ju marknaden ohyggligt stor och det är intressant att utveckla saker till dessa, är man lite och säljer en bråkdel så många så minskar ju intresset för att utveckla grejjer.

Om man både är liten och dessutom gör det svårt för eftermarknadsutvecklar kan man ju lätt råka döda alla initiativ.
Ser att du fortfarande kör manuell bil, så du har många år kvar att uppleva nya grejor! ;-//
Användarvisningsbild
av VolvoB20
BiTu skrev:[Ser att du fortfarande kör manuell bil, så du har många år kvar att uppleva nya grejor! ;-//
Företagspolicy! Volvos automater har haft så skyhög förbrukning och utsläpp att vi inte har fått beställa dem som tjänstebilar.

Rätt underligt. Automater har ju funnits i 50 år, de borde väl ha utvecklats så de borde ha lägre förbrukning och utsläpp än när man spakar själv. Ibland verkar utvecklingen gå med snigelfart. Har faktiskt haft en XC70II D5 Aut men den drog frisk med diesel.

Men BMW och VW har ju lyckats med motsatsen, att leverera automater som är snålare än de manuell, så omöjligt kan det ju inte vara.
av andersuw
VolvoB20 skrev:
BiTu skrev:[Ser att du fortfarande kör manuell bil, så du har många år kvar att uppleva nya grejor! ;-//
Företagspolicy! Volvos automater har haft så skyhög förbrukning och utsläpp att vi inte har fått beställa dem som tjänstebilar.

Rätt underligt. Automater har ju funnits i 50 år, de borde väl ha utvecklats så de borde ha lägre förbrukning och utsläpp än när man spakar själv. Ibland verkar utvecklingen gå med snigelfart. Har faktiskt haft en XC70II D5 Aut men den drog frisk med diesel.

Men BMW och VW har ju lyckats med motsatsen, att leverera automater som är snålare än de manuell, så omöjligt kan det ju inte vara.
Visst har Volvo tidigare legat lite efter med att få ner förbrukningen med automatlåda. Men det är ju ett passerat stadium. Min V70 D4 -15 med åttastegad automat har en officiell förbrukning på 0,45 l/mil. Motsvarande siffra för manuell låda är 0,43 l/mil. Skillnader på den nivån är ju väsentligen försumbara.
av andersuw
VolvoB20 skrev:Det handlar inte så mycket om att vara nöjd för min, del. Det är mera att se till att bilen inte blir helkass vid teknik-skiften.
Om det inte handlar om att vara nöjd, varför har du då jagat efter en MOST-adapter i åtta år trots att den bil du kör enligt din profil bara är ca fyra år gammal?

Och hur kan du i praktiken se till att bilen inte blir helkass vid teknikskiften på annat sätt än att vid bilköpet välja högsta möjliga utrustningsstandard för allt som har med relevant teknik att göra?
VolvoB20 skrev:Du kan inte jämföra med en 240. Då satt stereon i ett standardiserat DIN uttag med standard kontakter. Ville man byta kasetter mot CD gick man in och köpte en ny CD-Stereo för 999 kr och tryckte dit på 3 min, klart, och så kunde man åka 10 år till med 240.

Den tiden är förbi. Nu är stereon integrerad med databussen i bilen, den ä integrerad med datorn som styr bilen, och den delar alla interface som knappar, displayer osv med bilen grundfunktioner , samma display till stereon som till klima osv...

Det gör att ingen i framtiden kommer någonsin att byta stereo. Det ställer helt andra krav på funktionalitet och möjlighet att uppgradera för man får ju leva med den bilen ut.
Ett avgörande steg mot integration med avseende på ljudsystemet togs för Volvos del med P2-serien (t.ex. V70N). På de bilarna är det inte längre nödvändigt att köpa en ny stereo för att få de nya inputkanaler som saknas. Man lägger bara till ett gränssnitt, t.ex. det här. Fast det är förstås möjligt att byta ut stereon mot en annan integrerad sådan också, t.ex. någon av de här. För egen del har jag valt att bara lägga till lite på gränssnittssidan. Den lilla låda som behövs sitter förstås helt dold på ovansidan av den plastpanel föraren har över knäna och manövreras med hjälp av rattknapparna.

Sedan har jag också valt att via tredjepartsprodukt förse bilen med GSM-styrd fjärrstart av bränslevärmaren eftersom Volvo själva aldrig tillhandahållit den optionen för P2-bilarna. Även den är förstås integrerad med datanätet, sitter dold tillsammans med AEMn där bak och fungerar minst lika bra i alla avseenden som om den varit Volvo original.

På service- och reparationssidan har jag förstås investerat i VIDA med DiCE. De grejerna fanns ju inte ens på Volvoverkstäderna när min 02:a var ny. Då var det VADIS och VCT2000 som gällde. Men VIDA och DiCE är av någon anledning ändå fullt integrerade med bilen. ;-)

Häromdagen anlände en ny liten leksak nämligen en Vgate iCar 2 OBD-läsare med WiFi anslutning att användas tillsammans med DashCommand på min iPhone 6s. Har just varit ute och testat och även här funkar integrationen utmärkt trots att ingen av de aktuella prylarna fanns när bilen var ny.

Den som vill kan sedan förstås komplettera med en funktionsadderare för CAN-nätet, t.ex. någon av de här eller den här. Men någon sådan har jag för egen del ännu inte trots att vissa av dem lockar med DRL-funktion. ;-)

Och jo, jag har lagt till ytterligare en liten manick som i motsats till de övriga är helt ointegrerad med bilen så när som på strömförsörjningen, nämligen en fartkameravarnare (Cheetah C50) eftersom mitt gamla RTI-system inte tillhandahåller den funktionen. Nu gör det absolut ingenting att den inte är integrerad eftersom den klarar allt som krävs alldeles på egen hand och inte gör särskilt mycket väsen av sig visuellt där den sitter insmugen vid nedre änden av A-stolpen på förarsidan med dold kabeldragning. Man kan förstås montera den helt dolt också eftersom den kan leverera varningar inte bara visuellt utan även via ljud men det kan ibland vara käckt att kunna titta på den lilla skärmen som visar faktisk hastighet när man kör, diverse info rörande kameran när man nalkas en sådan, och faktisk tid när man står still.

I övrigt kan noteras att den inbyggda GSM-telefonen med VoC funkar precis lika bra som då bilen var ny. Så länge det bara handlar om att ringa är den faktiskt bättre än det system som finns i min nya bil eftersom den kan använda bilens externa GSM-antenn (vilket ger bättre mottagning), har ett mer sofistikerat ljudsystem (högtalare i nackskyddet som bara föraren kan höra, i vart fall under körning, samt "sekretesslur" om någon passagerare vill telefonera) och alltid är redo för användning i bilen även om jag glömt att ta med mig min smartphone eller glömt att ladda den.
av volvo244gle
Borde inte vara några konstigheter att bygga en snål och effektiv automatisk växellåda med bibehållen körglädje?
Ta en helt vanlig manuell låda och förse den med servon på växelförarna, samt lamellen. En dator kan sen sköta växlingarna helt automatiskt, och när elektroniken säger upp sig så är det ingen katastrof heller då du fortfarande kommer kunna koppla och växla manuellt.
Underligt att ingen (?) biltillverkare har tittat åt den lösningen, före traditionella automatlådor?

Vad gäller teknik som åldras så tror jag att bilarna kommer få en allt kortare livslängd, och därmed minskar behovet av att uppgradera tekniken.
I takt med att elbilar kommer bli allt mer vanliga nu så kommer priserna och efterfrågan på fossilbilar att falla som en sten tror jag...

Ska vi räkna på att moderna bilar ska hänga med i 15-20 år så blir det nog problem. :roll: Jämför med mobiltelefoner, hemdatorer eller vad du vill.
LCD-skärmar som ballar ur (kritiskt när det berör huvudinstrument, styrning av klimat m.m..), korrupta programvaror, GSM-nät som släcks och gör den integrerade telefonen som inte kan använda 3G/4G värdelös, slopad support från tillverkarna, appar som inte längre har någon server att ansluta mot eftersom tjänsterna stängts ner eller nya programvaror och protokoll tagit över o.s.v..

Biltillverkarna gör dessutom sitt bästa för att låsa ute 3:e part med krypteringar och annat. Och det är en säkerhetsfråga givetvis. Inte speciellt bra om vemsomhelst kan ändra mätarställning eller trixa med immobilizern antar jag? Och av samma anledning så kan det blir svårt att lägga till enkla saker som t.ex. en AUX-ingång.
Ta bara alla bilar med "keyless" som riskerar att bli väldigt enkla att stjäla om något knäck till deras system tar fram...

När det kommer till ljudanläggningen så har vi faktiskt redan varit nära att tappa en viktig funktion; FM-radion. I sista stund så slapp vi en övergång till DAB och därmed nedsläckning av FM-nätet. (hade varit katastrof om ni frågar mig)
Varenda bilradio hade fått bytas ut. Och det är ingen enkel sak när radion i fråga är integrerad.

I mina 240's så hade en övergång till DAB betytt ny huvudenhet bara. Tar inte ens fem minuter att uppgradera stereon med dess ISO-ram och standardiserade anslutningar.
Men blir snart byte ändå, till en enhet som klarar Carplay.
Samtidigt så får jag fortsätta klara mig på en eftermonterad AUX-ingång i våra två V70's. Utan den så hade jag fått köra FM-sändare, blandband och CD-skivor...
av Lövet
volvo244gle skrev:Borde inte vara några konstigheter att bygga en snål och effektiv automatisk växellåda med bibehållen körglädje?
Ta en helt vanlig manuell låda och förse den med servon på växelförarna, samt lamellen. En dator kan sen sköta växlingarna helt automatiskt, och när elektroniken säger upp sig så är det ingen katastrof heller då du fortfarande kommer kunna koppla och växla manuellt.
Underligt att ingen (?) biltillverkare har tittat åt den lösningen, före traditionella automatlådor?
Saab Sensonic är exakt den typen av låda dock så har man förstås tagit bort den konventionella kopplingspedalen. Även BMW SMG version 1 kan nog kallas det. Dock har den ingen växelspak heller. Däremot är allt under skalet som du beskriver.
av andersuw
volvo244gle skrev:Borde inte vara några konstigheter att bygga en snål och effektiv automatisk växellåda med bibehållen körglädje?
Detta är ju redan en väl etablerad teknik och finns i serieproduktion sedan åtminstone något decennium tillbaka: Volkswagen DSG och senare PowerShift på Volvo. Fast helt konventionell är inte lådan eftersom växlingarna då skulle bli lite långsamma. Dubbelkoppling är lösningen. Som Lövet skriver finns även äldre lösningar som ligger ännu närmare den teknik du beskriver.
volvo244gle skrev:Vad gäller teknik som åldras så tror jag att bilarna kommer få en allt kortare livslängd, och därmed minskar behovet av att uppgradera tekniken. I takt med att elbilar kommer bli allt mer vanliga nu så kommer priserna och efterfrågan på fossilbilar att falla som en sten tror jag.
Jag tycker knappast vi ser någon utveckling i riktning mot mer slit-och-släng på bilfronten och är inte särskilt orolig för andrahandsvärdet på min V70 D4 -15 mot bakgrund av utvecklingen på elbilsfronten.
volvo244gle skrev:Ska vi räkna på att moderna bilar ska hänga med i 15-20 år så blir det nog problem. :roll: Jämför med mobiltelefoner, hemdatorer eller vad du vill. LCD-skärmar som ballar ur (kritiskt när det berör huvudinstrument, styrning av klimat m.m..), korrupta programvaror, GSM-nät som släcks och gör den integrerade telefonen som inte kan använda 3G/4G värdelös, slopad support från tillverkarna, appar som inte längre har någon server att ansluta mot eftersom tjänsterna stängts ner eller nya programvaror och protokoll tagit över o.s.v..
Det har ju funkat ganska bra så här långt trots att den utveckling vi talar om inleddes redan för ett par decennier sedan. Flera av de saker du nämner är ju helt enkelt bara reservdelsfrågor som inte skiljer sig från andra reservdelsfrågor (trasig skärm, korrupt programvara). Appar kan enkelt ersättas (de laddas redan ner via Internet) och någon risk för att GSM stängs ner ser jag inte inom avsevärd framtid även om framtidens telefoner kanske kommer att använda annan teknik.
volvo244gle skrev:Biltillverkarna gör dessutom sitt bästa för att låsa ute 3:e part med krypteringar och annat. Och det är en säkerhetsfråga givetvis. Inte speciellt bra om vemsomhelst kan ändra mätarställning eller trixa med immobilizern antar jag? Och av samma anledning så kan det blir svårt att lägga till enkla saker som t.ex. en AUX-ingång.
Rimligen borde biltillverkarna kunna lära sig att skilja mellan säkerhetsfunktioner och AUX-ingångar.
volvo244gle skrev:Ta bara alla bilar med "keyless" som riskerar att bli väldigt enkla att stjäla om något knäck till deras system tar fram...
De är redan enklare att stjäla än andra bilar men det finns lösningar på det. Man får stoppa nyckeln i en "Faradays bur", t.ex. en sådan här:

http://www.fobguard.com/

Det gör tyvärr att man missar poängen med keyless men kan ju vara en lösning när man tror man befinner sig i riskfyllt område. Jag överväger själv att skaffa mig något sådant till min keyless-bil.
volvo244gle skrev:I mina 240's så hade en övergång till DAB betytt ny huvudenhet bara. Tar inte ens fem minuter att uppgradera stereon med dess ISO-ram och standardiserade anslutningar.
I nyare bilar skulle det istället innebära en tilläggsenhet. Men vill man ha den snyggt integrerad kan det ju ta längre tid än fem minuter att installera.
av KrilleW
Dessvärre är det lätt att stjäla i stort sett alla nya bilar. Allt som behövs är saker för ett par tusenlappar som går att beställa helt öppet på internet. Varesig man har keyless eller inte.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9

En helt annan sak som slog mig när jag gic[…]

Larm går v70 -07

Hej,har en v70 2,5T -07 som larmet börjat g&a[…]

Substral Mniazek funkar bra på gräsmatt[…]

Det är ju lätt att testa om inte annat, […]