Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av rid54
VolvoB20 skrev:http://www.svd.se/vattenfall-reaktorer- ... s-i-fortid

Tungt om all kärnkraft stängs av 2020, då blir det akut el-brist vilket man hotar med, 43 % av all svensk el försvinner.

Ingen vill väl ta de tunga investeringar som krävs för att bygga om svenska reaktorer till nya kraven från 2020 så man stänger av istället.

Det är klart, ingen vill ju investera i något man man har bestämt att avveckla med tiden i alla fall.

Om vi ska kunna köra elbilar får man fan ta tag i det här. Ny energiförsörjning bygger man inte upp på ett år. Finlands nya reaktor har ju t.ex. en byggtid på 12 år.
Det känns ju lite typiskt för Sverige just nu, man vill äta kakan men ha den kvar. Vi måste ställa om energisystemen, vi vill inte backa på vår bekvämlighet, men vi ska återuppbygga den orörda naturen. Alla vattenkraftverka ska omprövas, kärnkraften ska beskattas bort... Hur vi ska lösa den rätt knepiga ekvationen är det ingen som vill säga nåt om. Troligen för att man då måste säga nåt obehagligt, typ att nån exotisk fiskart kan råka illa ut eller liknande. Och att låta "marknaden" styra ned kärnkraften är ju rena vimsigheter, när det egentligen är fråga om hur man beskattar energin - vilket politikerna styr över. Klart att det blir extra dyrt med kärnkraft, om den har an annan skatteprofil än andra källor. Men ingen tycks tänka över att det går fortare att trycka ur huvudbrytaren än att bygga ett nytt kärnkraftverk (eller starta upp ett från malpåse). Och att lita på att den globala uppvärmningen ska lösa våra energibehov vintertid är att bita sig rejält i tummen, det funkar inte så.

Om det fanns en reell politisk vilja att befrämja icke-fossila bränslen, skulle man i stället jobba med att ha en tydlig skattelinje för förnybara bränslen (etanol m.fl sådana produkter) och att medge att befintliga fordon konverteras till sådana bränslen med godkända konverteringssatser (sedan mäter man ju avgaser etc ändå). Man skulle inte låta tillverkare/distributörer leva i nån sorts vimsvärld där det som är rätt idag är "fel" i morgon och "kanske" i övermorgon. Om det inebär att man måste ta en dust med EU så får det väl bli så. Det som är sant i Spanien är inte alltid rätt i Sverige eller Finland, speciellt om man ser på bostadsuppvärmning, bara som ett exempel.

Det tråkiga med elbilar i nuläget är att det fortfarande tycks byggas mest prestandabilar. Den del av fossilbrännargänget som nöjer sig med små, billiga lågprestandabilar är tydligen en ointressant grupp som gott kan få vänta. Man kan hålla sig med ny bil i 100-150 kSEK -segmentet om man väljer annat än Volvo eller Tesla, men ska man titta på elbilar verkar det vara rätt svårt att komma under 300 kSEK. Om nån byggde en elbilsmotsvarighet till Lada Niva skulle jag ställa mig i kön direkt (en no-nonsense bil; Nivan är bara ett exempel).

Men hur gör man med värmen? Nog skulle det gå att ha en etanoldriven värmare i elbilen så man slapp bränna körström på att hålla sig varm?
Det finns ju nästan bara småbilar som elbilar i nuläget? (alltså inte bsra prestandabilar) Enda undantaget är väl just Teslan.. Nissan Leaf eller BMW i3 är inga stora bilar.. Och man kan få en Leaf för runt 300k och en BMW i3 för lite mer (men under 400k). Är inte många vettiga bilar man får för 150k. Men visst vore det önskvärt med nån "billigare" för under 300k. Men man får ju beräkna att man betalar mer i inköp och mindre i service/drift för en elbil.. Då 3-400k för en bra elbil blir inte dyrare på säg 3-4 år och 6000 mil.

Båda går dryga 20 mil enligt spec och nyss lanserade Nissan att nya leaf (som jag tror redan kan beställas) kommer ha räckvidd på 30 mil. Det är glädjesiffror ungefär som förbrukning på vanliga bilar.. Men drygt 20 mil ska nog inte vara några problem.

Skulle jag inte köra 32 mils t.o.r-tripp en till två gånger i veckan hade jag nog sett till att skaffa nån i den klassen.
I det där senaste motorprogrammet med Persbrant körde gan förresten en i3:a.. Han blev förtjust.. Det är trevligt drag i den även om det inte är i närheten av en Tesla. :)

Volvos tidigare elbil (C30) hade etanolbrännare för extra värme!
Kändes inte så alarmerande det där då.. Om en 2-3 andra börjar brinna på samma sätt kanske man kan höja på ögonbrynen...
VolvoB20 skrev:http://www.svd.se/vattenfall-reaktorer- ... s-i-fortid

Tungt om all kärnkraft stängs av 2020, då blir det akut el-brist vilket man hotar med, 43 % av all svensk el försvinner.

Ingen vill väl ta de tunga investeringar som krävs för att bygga om svenska reaktorer till nya kraven från 2020 så man stänger av istället.

Det är klart, ingen vill ju investera i något man man har bestämt att avveckla med tiden i alla fall.

Om vi ska kunna köra elbilar får man fan ta tag i det här. Ny energiförsörjning bygger man inte upp på ett år. Finlands nya reaktor har ju t.ex. en byggtid på 12 år.
Intresant med det Finska kärnkraftsverket Har ju varit problem med byggandet och förseningar gång på gång, Närmar sig provkörningar men borde aldrig ha bygts?
Vad man än gör så är det ju rätt viktigt att göra i allafall något. Ska vi stänga kärnkraften vilket jag tycker bör vara långsiktiga målet, (både med tanken på avfallet och den enorma förödelse som ett haveri innebär.) måste man ju sätta en jävla fart på alternativ som inte innebär att elda olja eller kol. Trist när det inte finns långsiktiga planer och mål inom politik och framtid.. Det känns som att alla bara fokuserar på närmsta mandatperiod. :(

Elanvändningen för nån miljon elbilar är inte alarmerande i sig.. Vi använde betydligt mer el på 90-talet än den ökning som både en och två miljoner elbilar skulle ge..men stängs kärnkraften nu direkt skulle vi få brist oavsett elbilar.

En elbil av lite större storlek (typ tesla) drar ca 2kwh/mil.

Med 1250 mil per år (som är typ rikssnittet) skulle det innebära 2500kwh.
En miljon elbilar är årsförbrukningen alltså på 2500 000 000kwh. Det är "bara" 2.5twh. Knappt en 2-procentig ökning av årsförbrukningen i Sverige.

För varje mil som körs på el minskas också transporter i ett led till då inte bensin/diesel behöver köras ut till stationer. (elens distribution är rätt överlägsen andra bränslen.)
Det kan jag hålla med om. Det behövs en diskussion om hur mycket vi är redo att betala för en kWh. Speciellt alla "gröna". Sedan när det är på plats kan vi börja utveckla / bestämma vilken energiform vi ska ha. Kanske en sak för UN.

Långsiktigt är fusion ända läsningen med världens befolkning och energiförbrukning. Men om man slängde in pengar i det som man gör i oljafält som är extremt komplicerade och kräver capital cost på 10 Mia USD så kunna vi snabbt utveckla.

Glöm vindkraftverk och vattenkraft. Det är stenålder.
joel80 skrev:Vad man än gör så är det ju rätt viktigt att göra i allafall något. Ska vi stänga kärnkraften vilket jag tycker bör vara långsiktiga målet, (både med tanken på avfallet och den enorma förödelse som ett haveri innebär.) måste man ju sätta en jävla fart på alternativ som inte innebär att elda olja eller kol. Trist när det inte finns långsiktiga planer och mål inom politik och framtid.. Det känns som att alla bara fokuserar på närmsta mandatperiod. :(
Kommer från ekonomin. Bara det ser bra ut det här kvartalet så skiter man i långsiktiga mål. Att ge fan i att investera blir ju bra siffror på ekonomiavdelningen det här kvartalet. Att företaget går i putten fem år senare pga att man tappat teknikförsprånget är ju inte ekonomiavdelningens fel...
I söndags kväll uppstod en brand när en Tesla laddades hemma med hjälp av en förlängningssladd som inte tillhandahållits av Tesla. Vi håller på att undersöka händelsen men i nuläget finns det ingen indikation på att en Tesla-komponent orsakat branden. Fordonet användes för kommersiellt bruk och innehöll eftermarknads-ändringar i elsystemet, inklusive en AC-inverter och elektronik som placerats i en mittkonsol från eftermarknaden. Ingen kom till skada.
Jojo...
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Jag provade att dra en ny jordkabel men det funger[…]

Jag har gett Volvon ledigt idag, schysst eller hur[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]