Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mikethebik
Ett tips är att ta av dem någon gång per år för en ordentlig rengöring med tex såpvatten, förlänger livslängden avsevärt! Funkar jättebra för mig, byter då de börjar gå sönder. Erfarenhet från mina nuvarande Biltema-blad är att de går sönder tidigare än väntat :( ...

Mike
Användarvisningsbild
av palmqvist
Jag tillhör de som byter 1 gång / år men då rullar jag 3500-4000 mil / år mesta motorväg
Användarvisningsbild
av Micce1980
Andersuw: Vi får boka in ett möte Påsken 2021 eller så och ta en titt på nuvarande blad :) Ja du har nog haft lite flyt ändå som klarat så många år med de, i din beskrivning tolkar jag det som att vi är så gott som lika noggranna och att du haft bra hela tiden tills de föll isär, tummen upp
av andersuw
Micce1980 skrev:Andersuw: Vi får boka in ett möte Påsken 2021 eller så och ta en titt på nuvarande blad :)
Ja får vi sikta på det. ;-) Min "gamla" bil (-02) blir dock svår att använda som testobjekt den här gången. Den skall övertas av son och sonhustru nu i vår och sedan blir det lite knepigt att hålla järnkoll på vad som händer på torkarbladsfronten. Dessutom är de blad jag just satt på redan ca sex år gamla. :shock:

Som jag skrev hade jag problem med gnekljud när jag först bytt till torkararmar för flatblades (de som kom med faceliften -05) och trodde detta främst hade med bladen att göra. Så jag provade flera olika blad innan jag kom fram till att det nog mest hade att göra med vinkeln mellan blad och ruta (som man kan "justera" genom att vrida lite på den del av armen som är närmast bladfästet). Tror det jag nu klämde dit är ett par Biltema Ultrablades som legat på hyllan i förrådet sedan jag köpte dem 2010. Gummi åldras ju som bekant även om det inte används. Så det återstår att se hur länge dessa varar. Men än så länge funkar de som de skall. Körde lite i regnväder så sent som idag och det var inga problem. :D

På min "nya" bil är testutsikterna lite bättre. På den sitter det rimligen fabriksmonterade blad som i dagsläget hängt med i ca ett och ett halvt år och knappt 600 mil. Bilen gick som demobil hos Volvohandlare innan jag köpte den i höstas. Därav det låga miltalet.
Micce1980 skrev:Ja du har nog haft lite flyt ändå som klarat så många år med de, i din beskrivning tolkar jag det som att vi är så gott som lika noggranna och att du haft bra hela tiden tills de föll isär, tummen upp
Ja, jag kanske har haft lite extra tur den här gången. Har tyvärr ingen riktig koll på hur länge bladen till mina tidigare bilar hållit. Att jag har det den här gången beror bara på att jag minns torkararmsbytet och strulet efter det.
av IceAck
Har också samma strul med torkningen.
Bladet får inte med sig allt vatten på förarsidan och det är just vid stället där torkararmen fäster i torkarbladet.
Störande då det är ny vindruta och glasbehandlad hos Bilia samt nya original torkarblad.
Användarvisningsbild
av RilleS
Jag har haft precis samma problem, en rand mitt i synfältet som inte torkar ordentligt:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=119104

För ett par tre månader sedan bytte jag till Bosch Aero Twin-blad och jösses vilken skillnad, torkar perfekt. Jag som alltid trott att originalblad måste vara det som passar bäst till bilen, men så fel man hade, aldrig mer Volvo-blad.

@Lövet , Kanske i den ordningen vi får[…]

Xenon Nivåreglering sensor

Vilken årsmodell? Det är en 2012:a. G[…]

Ooo, gamla minnen. Här är min på […]

Byte expansionskärl

Hej på er! Jag ska byta expansionskärl […]