Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fritzell
Ska byta lager höger fram, brötar ordentligt i hastighet över 50km och glappar ett par mm i yttre däckkant

Frågan är behöver man verkligen lossa spindeln från länkarmen och dra ur drivaxeln och bara trä det nya rakt på splinesen? Alltså plocka lagret rakt ut och slippa detta moment?
Har ej bytt denna typ av lager tidigare.
Sen är frågan kring metall lim på splinesen, som t.om skf rekommenderar. Vad är era åsikter kring det?
Spontant lär jag nog inte lägga på det med tanke på problemen med att få isär det nästa gång...
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Nu skriver du ju inte årsmodell på bilen men...

Drivaxeln måste ur. Du kommer inte åt bultarna annars. Spindeln lär lossas, annars få du inte in drivaxeln så mycket som behövs.
Lim används bara om man får det problemet att axlarna glappar. Annars bör man undvika det då det kan bli ett rent h-e att få ur drivaxeln nästa gång.
av Fritzell
Okej jag tänker så också.
Jag ser att jag visst skrev lite otydligt men budskapet kanske gick fram ändå det jag menade var ju om man kom åt bultarna från baksidan och kan dra lagernavet rakt av ut från splinesen.
Det är en 00-a med centrumbult (inte mutter).
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Nej det går inte att komma åt bulten till hjullagret när drivaxeln är monterad utan den måste bort. Du behöver inte lossa spindeln ifrån länkarmen utan du an lossa dom två bultarna som håller spindeln i fjäderbenet och du behöver även lossa stabbstaget sen är det bara att vika ner spindeln.
av sensonic
Gjorde samma jobb på min -00 innan jul, men passade på att byta dämpare samtidigt.

Drivaxeln måste ur och spindeln behöver lossas från benet. Teoretisk skulle det kunna gå att få loss det sedan men troligen sitter skruvar och ev också navet hårt fast i spindeln så du behöver ha den i bänk för att få loss det.

På min smorde jag splinesen med lite drivknutsfett, inget lim. Inget ljud har jag heller.

Och undvik klassikern med att inre drivknuten separerar...
av Fritzell
Tack flr svaren!
Jobbet klart och allt gick bra.
Köpte biltemas lager för 899kr, ny tätningsring mot yttre knuten och nya bultar till bronsens fästbygel. De sistnämnda kostade 80kr på bilia.
Höll på att skita sig med en bult som blev runddragen på lagret när den skulle av men den kom till dlut. På med alla nya bultar, momentdrog allt enligt boken och smackade ihop det. Trevligt jobb i kvällssolen till fåglarnas kvitter.
Tog också drivknutsfett på splinesen.
Hade som sagt varit omöjligt att inte dra bak och lyfta undan drivaxeln..
Nu går han så tyst så tyst bilen
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Har också ett Biltema framlager och det fungerar utmärkt. Jasså du är så seriös att du bytte även bulten till bromsoksbygeln :) Fick också problem med en bult till hjullagret som blev rundragen men jag använde aldrig rätt E-hylsa utan körde med en vanlig sexkantshylsa (eller vanlig är den inte direkt den hylsan som jag använde) men det gick det med.
av Fritzell
Gott att höra att fler har fungerande biltema lager. Volvo tog 1900. Räknade på att jag förmodligen sparade 3500kr på detta jobb jämfört med att lämna till volvo....

Japp så redig var jag hihi. De var faktiskt rätt schyssta men haynes rekommenderar ju nya bultar. Fjäderbensbultarna tog jag samma men de köpte jag nya när jag bytte fjäderben för nåt halvårrsen.
Jag hade rätt E hylsa men med ett halvmeters järnrör på spärrhandtaget blir det ju en del kraft... Hade varit bättre med vanlig 6 kants bult där kan jag tycka, de är inte lika lätta att runda. Vad är vitsen med dess E hylsor egentligen??

Oj vette tusan varför det blev så många inlägg vet inte hur man raderar heller men lyckades sudda ut texten
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Jag körde med mutterknackaren dom släppte direkt och den som blev rund var att jag fick på hylsan lite snett men jag knackade på en 10mm hylsa och körde med mutter knakaren på den runda skruven och då släppte den.
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]