Fred skrev:rid54 skrev:Om du tog av magnetiseringskabeln och mätte på kabeln och startade motorn, så är det ju inte så konstigt om generatorn inte kom igång förrän vid högre varv. Men jag kanske missförstod?
Ja, jag tror du missförstod. Det jag menade var att spänningen på kabeln för magnetiseringsströmmen gick upp först när jag varvade upp, och då antagligen bara till batterispänning. Generatorn laddade inte då, laddlampan lös i instrumentet. Det är därför jag nu känner mig ganska säker på att det inte är generatorn det är fel på, utan det är vad det nu är som skickar magnetiseringsströmmen som felar.
VIDA kan berätta följande. OBS att där inte sägs något om hur hög spänning det skall vara på signalen från CEM till laddningsregulatorn. Jag är mot bakgrund av vad som sägs inte alls säker på att den skall/måste vara 12 V eller lika med batterispänningen. Uppenbarligen är detta en signalkabel, inte en kabel avsedd att stå för spänningsmatningen till förmagnetiseringen av generatorn.
Under rubriken generator, funktion, laddning:
"Då tändningsnyckeln sätts i läge II (och III) går ström från centrala elektronikstyrenheten (CEM) till anslutning L på laddningsregulatorn. Regulatorn leder då ström till rotorns magnetiseringslindning och jordas därefter via regulatorn."
Under rubriken generator, konstruktion, L-signal till centrala elektronikstyrenheten (CEM):
"Laddningsregulatorn är ansluten till centrala elektronikstyrenheten (CEM) via en L-signal.
L-signalen används för att förmagnetisera generatorns rotor samt då motorn går ge signal till centrala elektronikstyrenheten (CEM) om att laddning sker eller ej.
Då motorn startas laddar inte generatorn. När motorvarvtalet passerar ca 550 rpm inleds en fördröjning av ca 3 sekunder. Efter denna fördröjning inleds en successiv ökning av laddningen. Vid full belastning på generatorn sker ökningen från 0 - 100% under en tidsperiod av 6 sekunder.
Om motorvarvtalet passerar ca 1300 rpm under fördröjningen eller den successiva ökningen avbryts ökningen, och full laddning erhålls direkt. Detta för att successivt öka belastningen på motorn under motorns startfas och därmed säkerställa start av motorn.
Om L-signalen saknas kommer laddningsregulatorn vid start inte starta laddningen. Laddningsregulatorn kan dock självmagnetisera rotorn och på det viset starta laddningen. Detta sker dock vid motorvarvtal över ca 2300 r/min. Vid självmagnetisering sker ingen successiv inkoppling av laddningen utan generatorn laddar då för fullt direkt."
Under rubriken symptomrelaterade tester, kontroll av L-signal från generatorns laddningsregulator
"Varning! Om elkylfäkten går, vänta tills den avslutat sin eftergång.
Tändning på.
Läs av L-signalens status [underförstått med hjälp av VIDAs diagnosfunktioner som jag tolkar det].
L-signalen mellan regulatorn och centrala elektronikstyrenheten (CEM) används för att både förmagnetisera generatorn samt ge signal till CEM om att generatorn laddar eller ej då motorn går. För information om L-signalen, se Diagnosfunktioner .
Med L-signalens kontaktstycke inkopplat på generatorn ska värdet visa < 0,2 V vid tändning på. Koppla ur L-signalens kontaktstycke från generatorn, L-signalens värde ska då växla till > 0,8 V."
Under diagnosfunktioner sägs följande om L-signalen:
"status L-signal (från generatorn). Tändning på ~0V, motor igång ~1v."