- tor 04 feb 2016, 10:58
#1044982
Det "vänstra" Intercooler-luft-spjället har jag läst kan fastna i låst/stängt läge (så att motorn inte får luft). I filmen ovan så är det det högra spjället för "icke kyld laddluft" där mekanismen fallerat, den är alldeles för vek och kuggarna "kuggar över" och spjället klarar därför inte att hålla sig i stängt läge. Högra spjället används/öppnas specifikt under regenerering för att få upp temperaturen på inluften. Det vänstra används för att "stänga" lufttillförsel vid motoravstängning (och ibland även för att förstärka EGR-funktion (?)).Jag hade nog också börjat här, montera ur spjället och känn efter vassa kanter eller dylikt som kan få det vänstra spjället att fasta i stängt läge?
Jag kan också tänka mig att EGR:en kan stå lite "för" öppen under starten? Enklaste sättet att utreda det är att beställa en "EGR-block-off-plate" för en 50-lapp via Ebay som monteras in enkelt på 5 minuter (lossa lätt på två skruvar o peta in blockeringen). Funkar bilen med EGR:en blockerad så ligger felet i EGR:en och du kan leta vidare där efter felet (byta eller rengöra). Dock skall man inte köra med EGR:en blockerad eftersom det ökar NOx-utsläppen (lex VW) enormt, men en kort stund för att felsöka borde vara Ok.
http://www.ebay.com/itm/110907922480?_t ... EBIDX%3AIT
Jag kan också tänka mig att EGR:en kan stå lite "för" öppen under starten? Enklaste sättet att utreda det är att beställa en "EGR-block-off-plate" för en 50-lapp via Ebay som monteras in enkelt på 5 minuter (lossa lätt på två skruvar o peta in blockeringen). Funkar bilen med EGR:en blockerad så ligger felet i EGR:en och du kan leta vidare där efter felet (byta eller rengöra). Dock skall man inte köra med EGR:en blockerad eftersom det ökar NOx-utsläppen (lex VW) enormt, men en kort stund för att felsöka borde vara Ok.
http://www.ebay.com/itm/110907922480?_t ... EBIDX%3AIT