Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ansjo
KrilleW skrev:
joel80 skrev:Tja vi får väl se.. Jag berättar vad jag hört. Vinkeln på bakluckan ska enligt säljaren ha varit rakare.

Det var säkert gratis alkohol på det där eventet :wink:

Tycker du inte att det låter högst orimligt att man skulle basera CC på en egen kaross?

Tror bilden nedan speglar rätt bra hur den kommer se ut.

Bild
Den skulle man ju kunna leva med :-)-)....
av KrilleW
sura56 skrev:
Rillee skrev:Säljare brukar ju ha rätt..
:lol: :lol: :lol: :P :lol: :lol: :lol:

Tänkte skriva ungefär samma sak som du, sen blev jag osäker på om det verkligen var ironiskt menat :P
av Gorban
andersuw skrev:
Gorban skrev:Självklart kommer inte V90 CC ha en annan kaross. Kostnaden för att ta fram pressverktyg för karossen är mycket höga. Det lönar sig inte att göra det för en liten serie bilar som CC blir i ett internationellt perspektiv.
Vad får dig att tro att CC blir en liten serie i ett internationellt perspektiv. XC70 har i ett sådant perspektiv sålt lite bättre än V70 på sistone.

https://www.media.volvocars.com/global/ ... 5&month=12
Om du tittar på volymerna för till exempel XC60, V40 och XC90 så ser man att XC70:s totala andel av Volvos försäljning inte är jättestor. Kan i och för sig bero på att modellen befinner sig i slutet av sin livscykel. Volvo vill växa i framför allt USA och Kina och där säljer man inga XC70. Att då pressa en annorlunda kaross för V90 CC verkar inte lönsamt. Hade man gjort det hade man nog heller inte nöjt sig med att lägga till CC till namnet utan lanserat den som en helt egen modell.
av andersuw
Gorban skrev:Om du tittar på volymerna för till exempel XC60, V40 och XC90 så ser man att XC70:s totala andel av Volvos försäljning inte är jättestor.
OK. Men min poäng var att XC70 säljer minst lika bra som V70. Så om man skall säga något här är det väl att den stora kombin inte är Volvos bästsäljare internationellt sett snarare än att just XC- eller CC-versionen är en liten serie. Sedan kan man ju heller inte säga att V70/XC70 sålt anmärkningsvärt dåligt i ett globalt perspektiv. Det anmärkningsvärda är snarast den höga marknadsandelen i just Sverige jämfört med hur den ligger till internationellt. En bil som däremot får sägas ha sålt dåligt är S80. Återstår att se om det blir ändring på den punkten med nya S90.
Gorban skrev:Kan i och för sig bero på att modellen befinner sig i slutet av sin livscykel.
Det är väl rätt troligt att det har betydelse även om den stora kombin fortsatt att sälja bra här i Sverige ända till slutet. Tittar man på försäljningssiffrorna för 2008, när XC90 hunnit bli runt fem år men V70/XC70 just kommit i ny tappning sålde XC90n sämre.

https://www.media.volvocars.com/global/ ... 8&month=12
Gorban skrev:Volvo vill växa i framför allt USA och Kina och där säljer man inga XC70.
Hur det är med försäljningen av sådana bilar i Kina har jag ingen koll på. Men i USA har ju XC70 fortsatt att sälja tillräckligt bra för att få vara kvar på den marknaden. V70 drogs ju däremot bort från den amerikanska marknaden för ett antal år sedan.
Gorban skrev:Att då pressa en annorlunda kaross för V90 CC verkar inte lönsamt. Hade man gjort det hade man nog heller inte nöjt sig med att lägga till CC till namnet utan lanserat den som en helt egen modell.
Jag är väl spontant benägen att tro, i likhet med dig och flera andra, att V90 CC får samma kaross som V90 oavsett exakt hur stor serien i praktiken blir.
av KrilleW
BiTu skrev:
V9097 skrev:Jag hoppas personligen på lite mer CrossCountry-fiering. Större backspeglar, kraftigare trösklar, hjul med större rulldiameter än S90/V90, anpassade stötfångare fram och bak, rails på fötter etc etc.
Jag undrar verkligen om den kommer bli så snygg...känns som att bilen i grunden är lite för elegant och smäcker. Men den säljer säkert ändå!

Jag tycker Audi lyckats rätt fint med A6 Allroad, så det är nog inga problem att göra V90 snygg med plast :)
av BiTu
KrilleW skrev:
BiTu skrev:
V9097 skrev:Jag hoppas personligen på lite mer CrossCountry-fiering. Större backspeglar, kraftigare trösklar, hjul med större rulldiameter än S90/V90, anpassade stötfångare fram och bak, rails på fötter etc etc.
Jag undrar verkligen om den kommer bli så snygg...känns som att bilen i grunden är lite för elegant och smäcker. Men den säljer säkert ändå!

Jag tycker Audi lyckats rätt fint med A6 Allroad, så det är nog inga problem att göra V90 snygg med plast :)
Jo, jag funderade på det, men tycker att A6 har ett lite mer rustikt "käftsmäll" utseende på något sett. Men men, vi får se!
Användarvisningsbild
av grillchips
Tror vi att V90CC likt A6 Allroad kommer kunna få lackade plastdetaljer?
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Ja den kommer gå att "lacka ner" enl säljare
Användarvisningsbild
av xerent
grillchips skrev:Tror vi att V90CC likt A6 Allroad kommer kunna få lackade plastdetaljer?
Japp
Användarvisningsbild
av snoddasD5
Går att börja beställa till sommaren och den börjar byggas v46 dom tror första leverans blir i jan 2017 kommer ha samma kaross som V90 men högre och lite kraftigare kofångare. Nån sa här kommer med annorlunda kaross men det gör den inte kommer finnas i 13färger. Kommer även i D5,D4,D3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 18
Kränga av däck själv

När jag började jobba på bilverkst[…]

Tidigare ägare säger att han har bytt de[…]

jag har fått 3 bilar inlösta av Volvia […]

Tack för svar!! Skönt att veta att det […]