Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Momentum
Schmoyoho skrev:Momentum: har hört att lådorna uppdaterats ganska mycket trots att beteckningen TF80-SC lever vidare oförändrat. När kom "gen 2"? Och när kom fler uppdateringar, och vad gjordes? I mitt fall har jag nog en ganska tidig låda då jag har en MY07 men tydligen ska min låda ändå vara lite mer rapp jämfört med de allra första versionerna av lådan i volvobilarna kring 2005 (?) när den först introducerades.

MY14 tycker jag är riktigt snabba och MY15/-16 (hur länge de 6-växlade nu fortsatt utvecklats) har jag hört ska vara ännu bättre. Men som sagt, knapert om information om vad som hände när. Finns det i VIDA någonstans måntro?

Vid någon given produktionsvecka då man byggde MY11 så byttes växellådan till den omarbetade versionen, som är helt omarbetat, snabbare ventilpaket, bättre torisionsdämpning, lättare, och andra kullager osv osv

Sen har man programmerat och programmerat och programmerat.....
Användarvisningsbild
av sthlm
Är det en erkänd nollställning att dutta mellan D-N-R eller är det något som bara har visat sig fungera?
Användarvisningsbild
av apersson850
Det beror på vad du menar med erkänd. Om du menar att det är något som någon på Volvo rekommenderat mig, så nej.
Men Aisin, alltså tillverkaren, säger i sina produktblad att växellådans mjukvara kontinuerligt övervakar hur växellådan sköter sig och justerar växlingsparametrar automatiskt vid behov. Av den informationen följer förstås att om man har problem med att lägga i D vid stillastående, då bör man lägg i D ett antal gånger, så lådan får lite att mäta på och dra slutsatser av. Vanliga växlingar får den ju många att mäta på när man kör bilen, men att lägga i D från stillastående händer inte lika ofta.

Så ur den synvinkeln är det något som växellådetillverkaren rekommenderar, ja. Åtminstone indirekt.
Användarvisningsbild
av Momentum
Rycket försvinner efter ett tag ändå, datorn har lite minnesproblem helt enkelt

Hur var det nu, ska jag lägga på lite - mycket - lagom - med hydraultryck, och hur snabbt ska det ske - hur varm är lådan?
Fan - jag har glömt att spara hur det var förra gången
Jag provar lite :) - oj inte bra

Så upprepas detta tills man hittar "rätt"
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, det gör det. Men eftersom just manövern N -> D inte händer alls lika ofta som vanliga växlingar, kan man hjälpa adaptionen på traven lite.
Sen behöver datorn inte glömma heller. Det räcker att man räknat bort sig på någon/några adaptioner, så blir det tokigt och tar några försök till innan man är rätt igen.
Användarvisningsbild
av sthlm
Var ju tvungen att testa nu ikväll när jag hade åkt en bra bit.
Satte mig och duttade med lådan bra många gånger och jag inbillar mig att det gjorde växlingarna mjukare.
Antingen är detta ett sockerpiller eller så fungerar det faktiskt.
Användarvisningsbild
av apersson850
På min bil har fenomenet uppstått kanske tre-fyra gånger. Gårdsplansadaptionen har gjort stor skillnad för mig.

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]

Fortfarande inga felkoder. Sen upptäcktes de[…]

Om man inte kan göra det själv skulle ja[…]

Jag hade motsvarande problem en gång i tide[…]