Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Marbas
OM man ska ta olje lampan på det allvaret som några skriver, borde den då inte fungera som airbag lampan, dvs tänds den så förblir den tänd tills verkstad släcker den. På så sätt har ju Volvo garderat sig mot de scenarios som målas upp av en del i tråden.

Håller med trådskaparen att om en lampa tänds och att den sedan släcks igen (förblir släckt), kan man ju förutsätta att det var ett tillfälligt fel, t.ex. en givare som fått fnatt för tillfället eller nåt. Om det dessutom var oljepumpen som pajat, hur mycket hjälper det att kolla oljenivån? Om man äger en så pass ny bil ska man ju inte behöva gå runt och bekymra sig för det mesta angående bilen hela tiden...

Nej, i det här fallet tycker jag inte man ska skylla på bilägaren/föraren, kanske inte heller på Volvo ( det är väl mest otur), men lite goodwill från Volvo borde vara på sin plats.
av Frigge
greeeken skrev:
andreas_lofgren skrev:Motorn har alltså rasat efter att ha körts 60 mil med trasig oljepump. Inte för att strö salt i såren men det blir nog mycket svårt att försöka hävda någon goodwill eller garanti i det här fallet. Som flera inlägg tidigare konstaterat så är dagens motorer otroligt känsliga för att köras utan ordentlig oljetillförsel.

Detta är ren bullshit.
Hur skulle han veta om oljepumpen var trasig.
Lyser lampan så indikerar den på låg olja i motorn inte att pumpen rasat.
Min har tänts men då har oljan varit låg, bilen har varit inne hos volvo men dom hitta inget, bara att oljan var låg.

Klart han ska få detta fixat, en motor SKA hålla bra mkt mer än 17000 mil.
Hur kan man utan att ha kunskap säga att något är ren bullshit :evil:
Oljelampan tänds när oljetrycket är dåligt INGET annat, är oljenivån FÖR låg blir ju självklart även trycket lågt och lampan tänd.
En motor ska hålla mer än 17000 mil OM inte något händer som borde ha uppmärksammats av föraren. Räcker ju med att man kör på ngt på motorvägen som spräcker oljetråget så är det kört inom ett par minuter :roll: .
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Hallå ni Volvo-experter.

Om lampan har lyst bara ett ögonblick men slocknat igen och man bogerar bilen till Volvo så är väl allt loggat i datorn så ni kan se exakt vad/när som har hänt.

Tex vad oljenivån var, vid vilket oljetryck det varnades osv.

Så har man sett lamapn blinka bara en gång så ska man genast bogsera till verkstad.
Användarvisningsbild
av camaro69
Oljetryckslampan är den "dyraste av alla lampor". Om den tänts så är det fara och färde.
Att fortsätta att köra utan att kontrollera orsaken kostar. Försök gjordes dock genom att kolla oljenivån.

Men nu var det ju pumpen. Vill inte strö salt i såren, men att sticka iväg på långresa utan att kolla den verkliga orsaken, har ju fått värsta tänkbara konsekvenser.

"Är nog datafel"? :shock:

Är ju alltid lätt att vara efterklok. Men ett verkstadsbesök för att kolla, orsak och verkan, hade räddat många sköna tusenlappar till bilägaren.

Kan inte i min vildaste fantasi se att Volvo eller bilverkstaden skulle stå för några "fioler".

I mina ögon ett klassiskt hhf av ägare/brukare. :roll:

Vad kan vi övriga på Forumet dra för lärdom av detta.

Jo får man en liknande indikation. Kör till verkstad och kolla.
Lita inte bara på oljenivån. Oljepumpen ser ju till att det blir oljetryck.
av matzen10
camaro69 skrev:Jo får man en liknande indikation. Kör till verkstad och kolla.
Lita inte bara på oljenivån. Oljepumpen ser ju till att det blir oljetryck.
I helvete!! Tvärbromsa och lämna det sjunkande skeppet på plats!! Det kan ju bli värre, trots att indikationerna upphör :evil:

Om "datafel" (jag utgår från att frågeställaren menar att det just handlar om fel och att det har verifierats av Volvoverkstaden): Om man får än det ena än det andra meddelandet som visar sej vara fel, förstår jag att man som bilägare kan bli num till slut. Då spelar det nog ingen roll vad för sorts felmeddelande som plippar upp. Tanken blir nog -"Det är nå`t datafel nu igen".
Om Volvoverkstaden har gjort sin del så borde ju loggar från tidigare besök finnas där, apropå "datafel"? I så fall bör det ju gå att verifiera ägarens beteende i denna situation, tycker jag. Ett halmstrå iofs, men kanske värt att ta med i diskussionen oxå.

En sak e klar; det är knappast väntat att motorn efter 17.000 mil ska släppa ur sej oljan ;-) Såna kvalitetsbrister har inte Volvo...
MEN vad kan det bero på? Om man utesluter att ägaren åsamkat oljetråget en initial skada.

M V H

---> Matz

---> Matz
Användarvisningsbild
av camaro69
Självklart Matzen10.

Du har helt rätt. Ber om överseende .Skrev något vårdslöst. Bilen skall till verkstad per omgående. Den skall inte köras utan stannas omedelbart.

Man skall självklart inte köra med bilen. Den skall köras till verkstad av annan bil (bärgningsbil).

Hoppas att jag uttryckt mig bättre nu.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Men hallå ni Volvo-experter.

Varför tänds lammpan och släcks igen efter en stund och är borta i 60 mil !!!!!

Det måste ju bero på att trycket är ok igen, eller vad är det för skitkvalite på systemet/sensor som inte kan detektera lågt oljetryck.

Som ni säger, DETTA ÄR JU DEN ALLRA VIKTIGASTE sensorn/lampan, då ska den väl för fasiken funka.......
Användarvisningsbild
av elmuppo
VolvoB20 skrev:Men hallå ni Volvo-experter.

Varför tänds lammpan och släcks igen efter en stund och är borta i 60 mil !!!!!

Det måste ju bero på att trycket är ok igen, eller vad är det för skitkvalite på systemet/sensor som inte kan detektera lågt oljetryck.

Som ni säger, DETTA ÄR JU DEN ALLRA VIKTIGASTE sensorn/lampan, då ska den väl för fasiken funka.......
Precis! jag håller med till 100%

därför ska man vända sig till Volvo direkt. För här är något fel.

//Branx
av Marbas
Om det är så, varför förblir inte lampan tänd? Om det nu är så jädrans viktigt så borde lampan bara gå att släcka på verkstad, så är det ju med airbag lampan. I så fall kan jag tycka att det är kasst av volvo att "inge falsk förhoppning om att felet avlöst sig självt".
av matzen10
Precis som "brankan" säger...De kan ligga en grävling begravd här...Trådskaparen bör göra en återkoppling till angivet telenummer för att få guidning i fortsatt utredning om hur detta problem/fel uppstått! Det borde ju finnas koder att läsa ur bilens dator som oxå kan ge vägledning?!? Hur som helst; det låter som om ägaren har gett upp hoppet alldeles för tidigt! Även om kontakten på hemmaplan inte verkade vara tillfylles så finns det andra vägar man kan utnyttja; se tipsen i tråden. Ge inte upp om du/ni är övertygade/medvetna om att du/ni gjort rätt ur handhavande synpunkt! Lämna det som varit och sök råd enligt föreslaget här i tråden! Börja så och tänk inte inte på det som varit först och främst. Eller på vad som kan hända framgent; det hinner man ev. oroa sig för då (om det blir aktuellt).
Håll oss uppdaterade kontinuerligt; det här är en viktig tråd och många läser den!
Vi är nog rätt många som håller tummarna, bara så du/ni vet!

M V H
---> Matz
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 17

På bild 2 i denna annons finns ett exempel […]

Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]