Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Chobi
Hej!

Igår på besiktningen märke både jag och besiktningsmannen att ABS lampan inte lös vid tändning av bilen. Har tidigare haft bekymmer av att lampan fortsätter lysa tills man stängt av bilen och startat den igen.

Men idag så när jag testade lite grann, så lös lampan som den skulle ibland, andra gånger lös den inte alls.
Tittade upp om några felkoder var lagrade, och den visade på 1-5-5, d.v.s bakre sensor ur funktion eller bruten givare. Dock verkar ABSen fungera som den ska.

Vad kan orsaken vara till att lampan väljer att inte lysa ibland, oftast efter att man kört bilen en stund. Vad bör man titta först, om det finns brott på instrumentpanelen, eller i styrboxen för ABSen?

Mvh
Chobi
Användarvisningsbild
av lennarte
På min 745 -88B var det kabelbrott på kabeln som går från givaren på bakaxeln, genom reservhjulsbaljan till ett kontaktstycke under mattan i bakkant på hjulhuset. Kabeln (en av två kablar) hade ärgat av precis vid kontaktstycket på givaren på bakaxeln. Min ABS funkade ungefär som du beskriver, och alla sa' till mig så länge hastighetsmätaren fungerar är givaren Ok bak. Och dom hade ju delvis rätt, det var ju kabeln som var trasig. Köpte på skroten (50sek) och så funkade det igen. kopplingsboxen under mattan var lite besvärlig att öppna (limmad ihop) men en vass kniv och et slipat bågfilsblad så funkar det

Mvh
Lennart
av NilsO
Chobi skrev: Vad kan orsaken vara till att lampan väljer att inte lysa ibland, oftast efter att man kört bilen en stund. Vad bör man titta först, om det finns brott på instrumentpanelen, eller i styrboxen för ABSen?
Att lampan inte lyser med tändningen på, motorn av, beror på glapp i instrumentpanelen. Det verkar vanligt på den årsmodellen. Detta ger ingen felkod.

Att lampan inte slocknar när man startat motorn, eller att den tänds medan man kör, beror däremot på något fel med ABS-systemet – givare, dåliga ABS-kransar eller liknande. Detta ger felkod.
av Chobi
NilsO skrev:
Chobi skrev: Vad kan orsaken vara till att lampan väljer att inte lysa ibland, oftast efter att man kört bilen en stund. Vad bör man titta först, om det finns brott på instrumentpanelen, eller i styrboxen för ABSen?
Att lampan inte lyser med tändningen på, motorn av, beror på glapp i instrumentpanelen. Det verkar vanligt på den årsmodellen. Detta ger ingen felkod.

Att lampan inte slocknar när man startat motorn, eller att den tänds medan man kör, beror däremot på något fel med ABS-systemet – givare, dåliga ABS-kransar eller liknande. Detta ger felkod.
Öppnade upp instrumentpanelen idag för att titta om det såg skadat ut på baksidan. Såg okej ut, och det verkar ju endast vara 1-2cm kopparräls från lampan till kabelkontakten, så verkar inte bero på några dåliga lödningar.

Då kanske det är möjligt att glappet finns någonstans i kablaget från instrumentpanelen ner till ABS hubben under ratten? Ska man mäta med en multimeter vid instrumentpanelen och leta sig vidare från någon av sladdarna? från kontakten går det någonstans kring 9 kablar, så att veta vilken som är vilken vet jag inte.

Lampan fungerade som den skulle nu på morgonen, så pass så vi var på väg att ombesiktiga, men fungerade inte utanför besiktningen när vi testade innan vi bokade en drop in. :)

Alternativt kanske man bara köper sig ett nytt mätarhus och hoppas det löser det hela, men det är väl en sista utväg.
av NilsO
Signalen till ABS-lampan kommer in på stift 4 i kontaktstycket "B", en grön ledning. Den jordas när lampan ska lysa. (Lampan får +12 V från tändningslåset när nyckeln är i läge II.) Så det går alltså att mäta där för att se vad som händer.

Det skulle såklart kunna vara avbrott på ledningen, men det är mycket mer troligt att felet ligger i instrumenthuset. Kolla ledningsbanorna med kretsprovare och förstoringsglas.

Kretsen med lampan är konstruerad så att den lyser även om man t ex tar ut säkringen (nr 24), och till och med om man tar bort styrenheten till ABS ur bilen.

(Allt ovanstående gäller årsmodell 94, och inte alla årsmodeller.)
av Chobi
NilsO skrev:Signalen till ABS-lampan kommer in på stift 4 i kontaktstycket "B", en grön ledning. Den jordas när lampan ska lysa. (Lampan får +12 V från tändningslåset när nyckeln är i läge II.) Så det går alltså att mäta där för att se vad som händer.

Det skulle såklart kunna vara avbrott på ledningen, men det är mycket mer troligt att felet ligger i instrumenthuset. Kolla ledningsbanorna med kretsprovare och förstoringsglas.

Kretsen med lampan är konstruerad så att den lyser även om man t ex tar ut säkringen (nr 24), och till och med om man tar bort styrenheten till ABS ur bilen.

(Allt ovanstående gäller årsmodell 94, och inte alla årsmodeller.)
Tack för hjälpen!

Köpte mig en multimeter för att mäta och vad det ser ut som så visar det inga brott i ledningsbanan, då det från kontaktstycket till lampan endast visade en resistans på 0.05.

Verkade inte heller få något utslag från kabeln över huvudtaget. Så ska testa samma igen när lampan fungerar ikväll.

Men detta borde väl tyda på att det är något fel med själva jordningen? Känns som ett ganska mer avancerat problem att fixa i så fall. ^^
av NilsO
Obs: Det som stod i detta inlägg är helt fel. Se inlägg längre ner.

Jag vet inte riktigt vad du menar med inget utslag på kabeln. Men när lampan ska lysa (t ex med tändningen på, motorn avstängd) ska man ha noll ohm mellan den gröna ledningen och jord.

Om ABS fungerar så får man oändlig resistans mellan den gröna ledningen och jord när motorn är igång (lampan släckt).

(Båda mätt med kontaktstycket urkopplat ur instrumenthuset.)
Senast redigerad av 1 NilsO, redigerad totalt 0 gånger.
av Chobi
NilsO skrev:Jag vet inte riktigt vad du menar med inget utslag på kabeln. Men när lampan ska lysa (t ex med tändningen på, motorn avstängd) ska man ha noll ohm mellan den gröna ledningen och jord.

Om ABS fungerar så får man oändlig resistans mellan den gröna ledningen och jord när motorn är igång (lampan släckt).

(Båda mätt med kontaktstycket urkopplat ur instrumenthuset.)
Hmm, då antar jag att jag mätt fel.
Då blir den dumma frågan: vilken jord?

antar att jag sätter minus mot den gröna ledningen, och sen plus till vad?
av NilsO
Jag tänkte fel, det sättet att felsöka fungerar inte. Man kan inte mäta resistansen mellan den gröna ledningen och jord och med säkerhet få reda på något vettigt.

Däremot kan man koppla in en testlampa mellan batteriets pluspol, eller snarare något lämpligt ställe med + 12 V inne i bilen, och den gröna ledningen. Den ska då lysa när man slår på tändningen – om den gör det så fungerar styrningen av lampan. Om den också slocknar när man startar motorn så fungerar ABS, åtminstone i den meningen att det tycker att det kan släcka lampan.

Alternativt kan man lossa kontaktstycket "B" och ansluta stift 4 (på instrumenthuset) till jord (karossen eller vilken jordanslutning som helst). Om lampan då INTE lyser när man slår på tändningen så ligger felet med 100% säkerhet i instrumenthuset.
av Chobi
NilsO skrev:Jag tänkte fel, det sättet att felsöka fungerar inte. Man kan inte mäta resistansen mellan den gröna ledningen och jord och med säkerhet få reda på något vettigt.

Däremot kan man koppla in en testlampa mellan batteriets pluspol, eller snarare något lämpligt ställe med + 12 V inne i bilen, och den gröna ledningen. Den ska då lysa när man slår på tändningen – om den gör det så fungerar styrningen av lampan. Om den också slocknar när man startar motorn så fungerar ABS, åtminstone i den meningen att det tycker att det kan släcka lampan.

Alternativt kan man lossa kontaktstycket "B" och ansluta stift 4 (på instrumenthuset) till jord (karossen eller vilken jordanslutning som helst). Om lampan då INTE lyser när man slår på tändningen så ligger felet med 100% säkerhet i instrumenthuset.
Tack för all hjälp, uppskattas!

Mätte idag, fick inget utslag av att koppla en sladd mellan kaross och direkt till kopparn kring lampan. Dock verkade jag inte få något resultat på några andra lampor heller.

Dock kopplade jag den gröna ledningen till parkeringsbromsen som då lös, så det borde väl då innebära att det är ett ledningsbrott någonstans i mätarhuset. Men som sagt är det ju inget motstånd från kontaktstycke B till lampans fäste.

Fortsätter kopparledningen någonstans från kontaktstycke B?
Bifogar tre bilder som visar hur det ser ut!

*Edit. märkte dessutom att lampan till just parkeringsbromsen även lyser svagt när parkeringsbromsen inte är i, så något relaterat kanske!

Bild
Bild
Bild

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]