Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JonB
Hej.

Senaste tiden har jag märkt att bilen tappar kraft i små små "suckar". Härom dagen blev det värre då bilen dog helt. Jag var på väg upp för en backe när bilen tappade kraft temporärt och kom sedan igång igen. Kändes precis som när man får bensinstopp så jag kollade snabbt mätare men det var 75% bränsle i bilen.
20 meter senare dog bilen helt. Jag gled in till kanten och slog på varningsblinkers men dessa fungerade inte. Inte heller något på instrumentpanelen fungerade. Så fort jag hade stannat så vred jag om nyckeln igen varpå bilen startade fin och körde sista biten utan problem.

Jag antar att det INTE är batteriet som är kasst, eftersom bilen startade fint och fortsatte. Har även fungerat igen därefter. Dock misstänker jag något elfel, eftersom bland annat varningsblinkersen dog.

Jag har kollat polerna på batteriet samt kabelskorna. Allt satt fast ordentligt och inga tecken på oxidering(?). Slipade lite med sandpapper och hade på 5.56 innan återmontering. Likaså satt det en jordningspunkt vid batteriet, även den såg fin ut.

Eftersom allt dör så känns det som något på "huvudledningen".

Trots detta så känns bilen inte helt hundra. Den har inte dött igen men den känns helt enkelt inte lika "kraftfull" (om man kan säga det om en 140 hk bil) som innan.

några förslag på vad som kan kollas härnäst? Känner någon igen problemet?

Tack på förhand, mvh Jonas

Jag kan inte hjälpa dig i frågan om SIM[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Vol[…]

https://youtu.be/m7fZPE3Uzb8?si=-pNVMgwnROaySKFY

Kort version, vi har tappat våran 2:a nyckel[…]