Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av roh66
Hej på er!

Har en Volvo V70 GLT -98. Centrallåset i bakluckan fastnar i "öppet läge". När jag försöker låsa bilen med dosan
då låser den dörrarna men ej bagageluckan. Jag hör att centrallåsmotorn försöker låsa men den har fastnat.
Öppnar jag centrallåsmotoren då sitter kugghjulet stumt då elmotorn inte stannat i tid eller i rätt läge.
Har försökt flytta på kugghjulet som drivs av elmotorn för att liksom hitta "rätt läge" men icke. Tänkte om elmotor går efter en förutbestämd tid.
Den verkar som den går tills den kör fast i botten typ.
Vad är det som styr elmotorn hur länge den skal gå eller när den skal stanna i tid innan den kör fast?
Ser att det sitter en lite brytare som klickar till när staget går ut/in från centrallåsmotoren men det ser ok ut.
Ser inget direkt slitage inuti enheten.

Ja hur gör jag? Vill inte åka till Volvo. :cry:

Mvh.R.
av roh66
Hej!

Okej tack då vet jag det. Då är det troligtvis den lilla brytaren som inte fungerar som den skal.
Den klickar och så men den kanske inte bryter strömmen som den skal.
Ska försöka öppna den delen av centrallåsmotorn och se om det kan fixas.
Tack igen!
Återkommer.

MVH.R.
av roh66
Hej!

Har plockat sönder själva centrallåsenheten i molekyler hittar inget fel på den.
Den låser, sen när den öppnar (drar in armen) då går motorn tills den skruvar stumt. Den får ingen stop signal från styrenheten.
Inget kabelbrott (signalkabel y/bn) i gångjärnet hellre.
Som jag fattar det så skal microbrytaren inuti centrallåset skicka en stopp signal till styrenheten för centrallåsen att bryta strömmen
till elmotorn i centrallåset.
Det är samma kabel för stoppsignalen både för låsa och öppna. Den fungerar fint i låsläget. Motor stannar i tid.
Har förstås dränkt hela härligheten i smörjmedel men det gav 0.
Åker till skroten i morgon.

Mvh.R.
av roh66
Hej!

400 balubas för hela låskistan komplett på skroten. Ny på Volvo (kompl.låskkista) går på 1500,- nästan överkomligt pris då det inte finns någon
annan stans. Hoppas det inte är nåt knas med styrenheten bara.
Glad jag skruvade fast klädseln på insidan av bagageluckan.Har säker tagit loss den tre fyra gånger efter det.
Alltid nått s...ns skit som felar där bak. :wink:

Mvh.R.
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]