Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Koffe145
Har monterat en led-ramp. Och kopplat in ett relä som skall klara av denna belastning. Jag har kikat runt och hittat det kontaktstycket under luftburken. Men valalt att ha egen -(minus). Eller är det så att det är - som bryter i detta fall? Då jag kopplat och har kanstant 12v och lampan tänd.

Tacksam för hjälp.
av Koffe145
Om ingen vet något, så kanske någon vet om man kan koppla tjuvström till relät i V70-06. Och vilken färg har kabeln så fall. Blir snart gråhårig.
av Koffe145
Har kopplat relät med den + & - men ingenting händer. Bara + lyser hela tiden.

Måste knappen finnas?

Tacksam för snabba svar. Eller någon stt bolla lite idéer med.
av volvo244gle
Kontakten under luftfilterburken ger styrström till extraljusreläet. Plus och minus, vidare till anslutning 85 och 86 på ditt relä.
Extraljusknappen som monteras i raden under klimatpanelen krävs för att detta ska fungera.

Alternativet är att koppla på traditionellt vis och "tjuva" styrström till reläet via helljuset.

All info du behöver finns i ovan nämnda trådar.
Användarvisningsbild
av wissel
Koffe145 skrev:Finns det något namn på kontaktstycket som sitter under luftburken? Eller klipper man det?
Ingenting man "klipper i" då det kontaktstycket "pratar" med ditt datanät i bilen.
Du måste nog läsa på lite innan du går vidare eljest kan det bli dyrt i slutändan. :P
av volvo244gle
Är ingen datakommunikation i det aktuella kontaktstycket, endast två poler med styrström. Så visst kan man klippa det. Men ingen vidare snygg lösning direkt och inget jag rekommenderar heller...

Vet tyvärr inte vad kontaktdonet heter.
av glock40sw
volvo244gle skrev:Är ingen datakommunikation i det aktuella kontaktstycket, endast två poler med styrström. Så visst kan man klippa det. Men ingen vidare snygg lösning direkt och inget jag rekommenderar heller...

Vet tyvärr inte vad kontaktdonet heter.
Visst finns datakommunikation i detta kontaktstycke som heter just det.
Den ena kabel går direkt till +30 matning i vilket säkringslott beror om års modell och bilversion.
Den andra går till CEM ansl. c:9 och styrs via "knappen".
Delar som passar till Kontaktstycket kan köpas separat.
Stiftisolator art nr:9168863 och terminalkontakter art nr:30656644.
av volvo244gle
Att utgången är datorstyrd är helt korrekt. Någon drivkrets i CEM styrs ut av processorn på kommando från CCM och dess knapp, och lägger utgången till jord.
Tillsammans med plusmatningen så får detta ett anslutet extraljusrelä att dra.

Hade man valt att styra reläet via LIN- eller CAN-bussen så hade det handlat om datakommunikation, och ett betydligt mer avancerat relä hade krävts.
Elfel 855 -96

Inte många svar. Så kommer med svar p&[…]

@AlexanderE , Du kommer tyvärr inte kör[…]

Släcka felkod

Jag har iCarsoft 2.0

Insug b6254

Jag tror det är motorolja som kommer genom v[…]