Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

När man kikar på felkodsbeskrivningar i VIDA gällande en relativt ny bil, t.ex. min V70 D4 -15, dyker det ibland upp förkortningar bestående av två tecken. Dessa finns tillsammans med beskrivningen av felsymptomen. Exempelvis står det så här för felkod CEM-B102451:

Felsymptom

7B, Start/Motorn startar inte/Motorn dras inte runt/Inget klickande ljud vid startförsök
BF, Start/Motorn startar inte/Motorn dras inte runt/Klickande ljud vid startförsök
BE, Start/Motorn startar inte/Motorn dras inte runt/Osäkert när/alltid
BJ, Start/Motorn startar inte/Osäkert när/alltid
IV, Textfönster och varningssymbol/Textmeddelande

Har hittills gått bet på att lura ut vad dessa förkortningar betyder/syftar på. Någon som vet?
Jag har nu funnit att de förkortningar eller kodbeteckningar jag undrar över i vissa fall består av tre snarare än två tecken. Så här ser det exempelvis ut för felkod ECM-P230712 (Tändspole C, primär reglerkrets hög):

Felsymptom
DL2, Varningslampor och -signaler/Lampa för funktionsfel ("Check engine"-lampa) indikation/ingen indikation
AJ, Körning/Dålig prestanda/saknar kraft

En teckenkombination på minst tre tecken är i motsats till dem som bara består av två sökbar i VIDA. Men jag hittar inte DL2 i någon annan kontext än där jag fann den: Tillsammans med ett felsymptom i diverse felkodsbeskrivningar. Så mysteriet när det gäller vad förkortningen/beteckningen syftar på kvarstår.
Har haft bilen inne på garantireparation idag (fel på en tempsensor till avgasreningen) och passade då på att fråga min PST om de förkortningar/kodbeteckningar i VIDA jag undrade över. Förklaringen visade sig vara enkel: Beteckningarna finns där för att göra det lättare för mekanikerna att rapportera de felsymptom som de faktiskt kan identifiera i kombination med en viss felkod. Det går förstås fortare att bara skriva koden än symptomet i klartext.

Jag har gett bilen ledigt idag, schysst eller hur?[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]

Okej, ska testa det