Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av TobiasHop
Jag och min pappa bestämde oss för att åka och kolla på bilen. Säljaren begärde 7'500kr för bilen. Det var betydligt mer rost än vad som sågs på bilden. Längs kanter, dörrar och lite här och där var det stora rostfläckar. Jag hade kanske köpt bilen för 5'000kr om inte min pappa hittade följande lilla detalj på tröskeln vid förardörren.

http://imgur.com/oPY9k4q

Abandon ship. Bättre lycka nästa gång.
av Tilly
Bilar av 85 års modell brukar tyvärr ofta se ut sådär eftersom de saknar galvanisering . Om du inte är ute efter just en tidig 740 så är det väl ett bra råd att leta efter 1988 års modell eller nyare. Då blev rostskyddet betydligt bättre. Sedan kan ju en 85:a som inte är rostig naturligtvis vara ett bra köp ändå men det svåra är just att hitta en sådan.
Användarvisningsbild
av lennarte
Tilly skrev:Bilar av 85 års modell brukar tyvärr ofta se ut sådär eftersom de saknar galvanisering . Om du inte är ute efter just en tidig 740 så är det väl ett bra råd att leta efter 1988 års modell eller nyare. Då blev rostskyddet betydligt bättre. Sedan kan ju en 85:a som inte är rostig naturligtvis vara ett bra köp ändå men det svåra är just att hitta en sådan.
Från och med -88B (tidig -89-a) som är tillverkad efter semestern 1988 är karossen helgalvad. Jag har en ganska misskött sådan, men den är inte rostig. Det gäller bara dom sena -88-orna, tidiga -88-or har inte det skyddet. Det står -88B i papperna från transportstyrelsen i så fall. Om man tittar vid vänster fjädertorn (upphöjningen vid gångjärnen till huven där fjäderbenet är fastskruvat) sitter där en liten svart dosa där man kan ta ut felkoder. Den finns inte på tidiga -88-or. Den sitter på alla 700 och 900 modeller från -88B till och med -95. 940 (från -91) är också ett bra alternativ, ofta mer utrustad, ABS, AC och sådant.

Mvh
Lennart
av roh66
TobiasHop skrev:Jag och min pappa bestämde oss för att åka och kolla på bilen. Säljaren begärde 7'500kr för bilen. Det var betydligt mer rost än vad som sågs på bilden. Längs kanter, dörrar och lite här och där var det stora rostfläckar. Jag hade kanske köpt bilen för 5'000kr om inte min pappa hittade följande lilla detalj på tröskeln vid förardörren.

http://imgur.com/oPY9k4q

Abandon ship. Bättre lycka nästa gång.
Vad tråkigt! :cry: Fattar inte riktigt vad säljaren sysslar med? Skicka missvisande bilder. Nej usch! :-(O)
Bra att du har med dig någon som har lite koll.
Du kanske får höja ribban och leta efter en nyare årsmodell. En 940 som Lennart är inne på är nog ett bättre val.
ABS och Airbag (srs) blev standard runt -94 -95 tror jag. SIPS (sidokrock skydd) kom ju också där nån gång.
En 940 är inget rymdskepp. Den är som 740 lättmekad och billig bil att äga. Lycka till!

Mvh.R.
av Tilly
lennarte skrev: Från och med -88B (tidig -89-a) som är tillverkad efter semestern 1988 är karossen helgalvad. Jag har en ganska misskött sådan, men den är inte rostig. Det gäller bara dom sena -88-orna, tidiga -88-or har inte det skyddet. Det står -88B i papperna från transportstyrelsen i så fall. Om man tittar vid vänster fjädertorn (upphöjningen vid gångjärnen till huven där fjäderbenet är fastskruvat) sitter där en liten svart dosa där man kan ta ut felkoder. Den finns inte på tidiga -88-or. Den sitter på alla 700 och 900 modeller från -88B till och med -95. 940 (från -91) är också ett bra alternativ, ofta mer utrustad, ABS, AC och sådant.

Mvh
Lennart
Det stämmer absolut som du skriver angående galvaniseringen men såvitt jag vet så har bilar från och med 1988A och framåt ett bättre underredsskydd. Så även om karossen på en 1988A har samma nivå på rostskyddet som 1986/87 så håller underredet bättre. Man har ju sett 86:or och 87:or som sett bra ut på utsidan men varit helkass under, det kan jag inte påminna mig ha sett på någon 88:a. Dvs. en 1988A är ett tryggare köp än tidigare årsmodeller även om 1988B är ännu bättre.
av TobiasHop
Kollade igenom svaren. Jag uppskattar hjälpen stort!

Kommer kika vidare efter bra förstabilar. Lutar just nu mot en välskött Mazda 323f för samma krona. Får se vad det kan bli!

Återigen, tack! Tråden kan nu låsas. :D
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]