Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gooose
bofa26 skrev:Har själv haft problemet och provat flera olika, bl a Biltemas "Bäst i test". I min test var dom klart sämst. Men efter många irriterande mil med billiga blad så kröp jag till korset och spenderade 640 :- på Volvo original. Fungerar klockrent. Helt klart värt priset då dom dessutom håller länge, originalbladen från att bilen var ny ( 2009 ) höll till våren 2015.
Lite nyfiket undrar jag hur mycket din bil rullar/år och kör du reducerad mängd mil på vintern/mer på sommarn
För att få ett par torkarblad att hålla i 6 år krävs det väldigt få mil oavsett fabrikat eller så har vi olika preferenser vad som är dåligt

//Gooose
av Droopy
6år för ett par torkare är nog rekord av rang, max2år och då har man inte haft bra sikt de senaste 6-8månaderna, efter 12-14mån är ju torkarna slut i min värld. De riktigt billiga junket håller max i 3mån. ( biltema, Rusta osv )
av bofa26
Har väl avslöjat mej som snål smålänning nu då, när man inte byter oftare. Men faktum kvarstår, köpte bilen 2011 och har väl ingen anledning att tro att torkarna är bytta under dom första två åren. Hur som helst så är det bra ändå. Bilen har idag rullat 26000 mil. Numera 2500/år i alla väder.
av andersuw
Droopy skrev:6år för ett par torkare är nog rekord av rang, max2år och då har man inte haft bra sikt de senaste 6-8månaderna, efter 12-14mån är ju torkarna slut i min värld. De riktigt billiga junket håller max i 3mån. ( biltema, Rusta osv )
Förstår inte riktigt hur du bär dig åt för att få torkarbladen att ta slut eller börja torka dåligt redan efter något år. Mina senaste (Volvo original till min V70 -02, flatblades eftersom jag bytt torkararmar) höll i sex år de också. Har precis bytt. Enligt min erfarenhet går torkarbladen i allmänhet sönder genom att den tunna kant som ligger an mot rutan släpper från resten av bladet. Fram tills dess torkar de ungefär lika bra hela tiden utan mycket till gradvis försämring jämfört med när de var nya.
av andersuw
apersson850 skrev:Jag tycker de börjar lämna "persiennränder" långt innan bladkanten börjar släppa från stommen.
Kan faktiskt inte erinra mig att det någonsin hänt mig på någon bil. När det börjat torka dåligt har jag alltid efter närmare inspektion kunnat se att bladkanten börjat släppa någonstans även om skadan kanske inte är helt lätt att se vid första anblicken (då den mer tar formen av en spricka i gummit). Ofta börjar det i ytterkant av bladet men nu senast var det mitt i på förarsidan.

Däremot hade jag problem med störande ljud (gnekande ljud från själva bladen, klickande ljud från fästena i vändlägena) efter att ha bytt till flatbladesarmar på min V70 -02. Men det löste sig till sist med rätt blad plus lite vridning av armen så att bladet låg i en lite annan vinkel mot rutan än tidigare.
av mattish
Torkarblad går inte sönder, de nöts ut.
En gång om året byter man!

Och Volvo original är nog det sämsta skit man kan ha, torkar ju inte ens bra när dom är nya...
av andersuw
mattish skrev:Torkarblad går inte sönder, de nöts ut.
De gör både och. De går sönder när de är utnötta.
mattish skrev:En gång om året byter man!
Inte "man" men kanske du.
mattish skrev:Och Volvo original är nog det sämsta skit man kan ha, torkar ju inte ens bra när dom är nya.
Mina senaste fungerade som sagt utmärkt i ca sex års tid.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Det där med torkare är högst subjektivt hur "bra" de är efter en viss tid. Skulle aldrig med mina preferenser kunna ha något blad mer än absolut max två år. Slitaget beror på vad som brukar landa på rutan samt hur de utsätts för värme och kyla. Sedan jag skaffade garageplats samt kör mindre landsväg tycker jag mig märka att de håller längre.

Jag bytte dec -14 samt dec -15, de var inte dåliga då men vet att bilen kommer att säljas i år samt att de behövs bytas innan sommaren, bättre att byta i tid och få ut den bästa perioden av de själv istället för att ge det till nästa ägare.

Jag skulle gärna testa de där torkarna ovan som klarat sex år, jag hade nog inte tyckt de var tillräckligt bra
av andersuw
Micce1980 skrev:Det där med torkare är högst subjektivt hur "bra" de är efter en viss tid. Skulle aldrig med mina preferenser kunna ha något blad mer än absolut max två år. Slitaget beror på vad som brukar landa på rutan samt hur de utsätts för värme och kyla. Sedan jag skaffade garageplats samt kör mindre landsväg tycker jag mig märka att de håller längre.

Jag bytte dec -14 samt dec -15, de var inte dåliga då men vet att bilen kommer att säljas i år samt att de behövs bytas innan sommaren, bättre att byta i tid och få ut den bästa perioden av de själv istället för att ge det till nästa ägare.

Jag skulle gärna testa de där torkarna ovan som klarat sex år, jag hade nog inte tyckt de var tillräckligt bra
Det är förstås subjektivt vilken absolut nivå man kan acceptera. I vilken utsträckning torkprestanda försämras är mindre subjektivt. De blad jag just bytt ut försämrades inte alls ifråga om vare sig torkförmåga eller ljud fram till den punkt då de gick sönder, d.v.s. kanten släppte från resten av bladet. Före dess torkade de helt rent utan att lämna ränder eller spår någonstans. Om mina sex år gamla blad fortfarande var i drift skulle du förstås vara välkommen att inspektera själv. ;-) Dessvärre gav de som sagt upp för några månader sedan.

Det kan tilläggas att jag är rätt petig med hur bilen fungerar, inte minst när det gäller saker som har med trafiksäkerheten att göra. Om jag för ett ögonblick trodde att mina torkarblad inte längre fungerade optimalt skulle jag omedelbart byta ut dem.

Sedan kan det säkert spela en roll vilka påfrestningar bladen utsätts för. Mina behöver exempelvis så gott som aldrig slitas loss från rutan i fastfruset skick eller torka en nedisad ruta. Bilen står under tak men i kallgarage (välventilerat parkeringshus) och har bränslevärmare som jag använder rätt flitigt vintertid. Vad beträffar körförhållanden kör jag ca 1200 mil om året varav ungefär en tredjedel stadstrafik skulle jag tro. Detta är dock ojämnt fördelat över året. Mycket stadstrafik på vintern och mycket landsväg på sommaren.

Vit rök kan vara normalt Det är vatten&a[…]

Knarr vid rattutslag

Det knarrar vid rattutslag åt vänster, […]

Återkommande värmeproblem

Har lämnat in bilen idag på en Volvo ve[…]

Vill du ha lite hjärngympa så kan du ta[…]