Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej

Har en volvo 940-92 som jag tänkte byta bränslepumps relä:et på men grejen är att jag inte vet hur man tar ut de/dem.
Jag har gjort som det står i haynes bok och så vitt jag vet har jag lossat på clipsen men jag får ändå inte ut skiten ??:-/ !!
Vänster sida (Förar vinkel) är lös men höger sitter fortfarande som berg, så nu undrar jag om ni kan skicka bild steg för steg hur man gör.

Tacksam för svar :D
Du får inte loss säkringsplattan/hållaren så du kan dra ut den? Egentligen så kan du byta bränslerelät utan att dra ut den.
Bara sticka in handen och ta loss det relät genom att dra det uppåt. Man får ta loss askfatet innan. Be en tjej med små händer att göra det annars. Eller ett barn, bara du visar hur barnet ska göra. Inte så svårt för mig med mina små händer.
sicnarf skrev:Du får inte loss säkringsplattan/hållaren så du kan dra ut den? Egentligen så kan du byta bränslerelät utan att dra ut den.
Bara sticka in handen och ta loss det relät genom att dra det uppåt. Man får ta loss askfatet innan. Be en tjej med små händer att göra det annars. Eller ett barn, bara du visar hur barnet ska göra. Inte så svårt för mig med mina små händer.

Tjena

Aa exakt jag får inte loss hållaren utan den bara sitter där. Men aja, jag får göra som du säger och byta det utan att ta ut "paketet" :wink:

Tack för ditt snabba svar! :D
På 740 kan man enkelt ta loss facket ovanför (en skruv bakom plasten vid cigg. uttaget) så kommer man åt. Vet dock inte om det är samma på 940. Första gången jag tog ut elcentralen så satt den fast i kablarna bakom. Något vax/rostskydd hade "limmat" fast kablarna mot kardantunneln, när det väl lossnade hade någon klåpare monterat radion med för korta kablar som jag fick lossa och sedan förlänga. Så nu är det bara att lossa spärrarna och dra ut. Det är inte fel att försöka dra ut hela och vända på den, då ser man lätt om det är problem med dålig kontakt, sammansvetsade kablar och sådant. Det är inte helt ovanligt att det är så

Mvh
Lennart
lennarte skrev:På 740 kan man enkelt ta loss facket ovanför (en skruv bakom plasten vid cigg. uttaget) så kommer man åt. Vet dock inte om det är samma på 940. Första gången jag tog ut elcentralen så satt den fast i kablarna bakom. Något vax/rostskydd hade "limmat" fast kablarna mot kardantunneln, när det väl lossnade hade någon klåpare monterat radion med för korta kablar som jag fick lossa och sedan förlänga. Så nu är det bara att lossa spärrarna och dra ut. Det är inte fel att försöka dra ut hela och vända på den, då ser man lätt om det är problem med dålig kontakt, sammansvetsade kablar och sådant. Det är inte helt ovanligt att det är så

Mvh
Lennart

Tjena

Verkar vara lika för mig. Hur gjorde du för att kolla om dem var ihop "limmade"?

Mvh Edwin
tysken75 skrev:
Bilagan DSC_0352.jpg finns inte längre
Ta bort dessa två skruvar så kan du sen ta bort cigguttag och förvaringsfack. plast skyddet runt skruvar tas bort med pilla lite med en skruvmejsel.

Hej

Redan gjort det men får ändå inte ut skiten. Är nog som han Lennart sa!

Mvh Edwin
Bilagor
14593531855211804189145.jpg
14593531855211804189145.jpg (1.52 MiB) Visad 2118 gånger
VolvoFanatikern skrev:
Verkar vara lika för mig. Hur gjorde du för att kolla om dem var ihop "limmade"?

Mvh Edwin
Eftersom jag visste att det ska gå att dra ut, så drog jag, men jag hade då plockat ut radion först, eftersom jag misstänkte att den var "eftermonterad". Jag tror man kommer åt att se kablarna (och då känna på dom) om man plockar bort en sida på konsollen. Det är inte såå hemskt mycket jobb att göra. Har du inte allt för klumpiga händer kommer du kanske in över reläerna och kan "känna" på kablarna bakom. När det väl lossnade så var allt löst på en gång. Kolla bara så det inte sitter något "eftermonterat" som håller emot.

Mvh
Lennart
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]