Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Split är ju Kroatien och det är ju Väst-Standard på allt, inklusive släta betalmotorvägar.

Funderar mera på om man längre österut i Transylvanien kan hamna på vägar som denna och få skaka fram i 30 mil på gatsten och vägren i grus!. Därav ska man inte ha 20 tum o lågprofil om man inte vill ha pung-bråck o ryggkompression..

Bild

Alla vägar ser ju inte ut så här...

Bild
Är det semester att åka till fattigdom och elände?

Flera arbetskamrater brukar åka MC i hela Europa någon vända varje år. Det är punkteringar, polisjakter, böter, brev som kommer hem om indragna körkort mm. Sevärdheter och upplevelser blir det såklart men det kan bli en del trubbel :lol:
VolvoB20 skrev:Funderar mera på om man längre österut i Transylvanien kan hamna på vägar som denna och få skaka fram i 30 mil på gatsten och vägren i grus!. Därav ska man inte ha 20 tum o lågprofil om man inte vill ha pung-bråck o ryggkompression.
Har inte varit där men har en hel del erfarenhet av bilkörning i Östeuropa mer generellt och tror du gör klokt i att göra dig beredd på det värsta, särskilt om du räknar med att hamna lite på sidan av "the beaten tourist track". Njurbälte kan vara ännu en god idé. ;-)
av rid54
Jag tror att regbevis i original är ett måste (del 1, det som inte är för ägarbyte etc). Ha det på en säker plats. Jag skulle aldrig åka nånstans i den andan -att få se nåt utöver det vanliga- utan en bra papperskarta över området. Navigatorer i all ära, men de ger inte så himla bra info om området utanför vägen och höjdskillnader mm. Köper man en bra karta i Lettland, som exempel, ser man tex precis var vägarna är asfalterade och var det är grus. Bra för tidsplaneringen...

Tålamod och kontanter är bra att ha.
Ska själv ta en sväng till baltiska länderna, Estland vill att man har med sig block som sätts framför eller bakom julen beroenda på lutning, övrigt är förbandslåda och släckare.

Var förra sommaren i nordnorge, kan rekomendera
Det större vägnätet i Rumänien har hyfsat bra beläggning, trots att de är rena landsvägar med rejäla höjdskillnader. Hur det är på de mindre vägarna i Transylvaninen mer exakt vet jag inte.
Jag var i bla. Ukraina, Moldavien, Polen, Ungern och Rumänien 2014. Landet med de sämsta vägarna var utan tvekan Ukraina. Där var 205/50/17 inte att rekomendera, balongdäck hade varit bättre...
Nåväl, jag brukar ha med mig reg.papper, grönt kort, körkort, internationellt körkort, pass och lagom mycket cash i den lokala valutan att betala vägavgifter med vid gränsövergångarna när jag är ute och reser i Europa. Det går oftast fortare än att använda VISA eller MasterCard.
Övrig packning brukar bestå av Europakarta i pappersformat om GPSen ger upp eller inte hittar, brandsläckare och reflexväst. Kartboken behövde jag kolla lite i i Chișinău, där fanns bara de större vägarna med, men i bla Bukarest och Ljubljana fungerar GPS bra.
Hehe klart du ska ha allt i den långa listan, och då menar jag allt som alla skrivit :)

Kopierar in vad jag anser vara det nödvändigaste från en annan tråd

+Första hjälpen-kit
+Varselväst (varningsväst) en till varje person i bilen
+Reservlampor o säkringar
+Tanka senast när mätaren når 1/4 och kanske ännu tidigare på vissa platser så slipper ni förhoppningsvis stå med tom tank om det blir långa köer mm. Det händer ju då och då.
+Ha varningstriangeln lättillgänglig i bagaget, alltså ej under all packning
+Vatten till att dricka i bilen
+En varningspuck

Se vad varje land har för måsten, vissa har ju reflexväst och vissa brandsläckare mm. Samt ha assistansnumret inlagt i allas mobiler som ska med.

Gör gärna en yttre kontroll lite snabbt vid varje tankning, man kan ju gå ett varv när bilen ändå tankas och se om det iaf ser ut som att däcken har rätt tryck och sen när man betalat ser man om den läcker

Sen upp med lite bilder i "Visadin emeserbil(d)"-tråden http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... emesterbil
Transsylvanien..? Glöm för tusan inte vitlök och ett par krucifix. En flaska vigvatten är bra också. Be en präst välsigna spolarvätskan så har du båda funktionerna.

Uppdaterat till mjukvaruversion 3.7.0 och mär[…]

Larm går v70 -07

Hej,har en v70 2,5T -07 som larmet börjat g&a[…]

Substral Mniazek funkar bra på gräsmatt[…]

Det är ju lätt att testa om inte annat, […]