Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
EjS skrev:
apersson850 skrev:Stå på tomgång? Varför ska man göra det? Jag startar och kör iväg.
Fryser ihjäl gör man inte. Förr fanns det bilar som inte hade värmare alls. Men synd om motorn är det, om man nu tycker synd om mekaniska ting.
För att jag inte har värmare.
Fast där har du något som verkligen tär på både motor och miljö.. En kall motor på tomgång är ju bland det absolut värsta. Jag förstår anledningen men om man kan ska man nog hålla sig ifrån att göra så...
Användarvisningsbild
av EjS
joel80 skrev:
EjS skrev:
apersson850 skrev:Stå på tomgång? Varför ska man göra det? Jag startar och kör iväg.
Fryser ihjäl gör man inte. Förr fanns det bilar som inte hade värmare alls. Men synd om motorn är det, om man nu tycker synd om mekaniska ting.
För att jag inte har värmare.
Fast där har du något som verkligen tär på både motor och miljö.. En kall motor på tomgång är ju bland det absolut värsta. Jag förstår anledningen men om man kan ska man nog hålla sig ifrån att göra så...
Om APersson får hålla på med att åka runt med husvagn på åkrar i sin övermotoriserade Volvo med något som han kallar ett "intress" - då får jag FAN stå i tomgång så länge jag orkar och inte brytar med någon lågstiftning Bild
Användarvisningsbild
av MartinS
Nu bryter man ju förvisso ofta mot lagen om man står på tomgång... Något som för övrigt inte är ett speciellt effektivt sätt att få upp motortempen, eller speciellt bra för motorn.
Användarvisningsbild
av EjS
Inte i Danmark. Ska vi då också sluta driva lantbruk därför att alla traktormotor går i tomgång altid.

Altså då är det inget mer flintasteak i Sverige från Danish Crown
Användarvisningsbild
av MartinS
EjS skrev:Inte i Danmark. Ska vi då också sluta driva lantbruk därför att alla traktormotor går i tomgång altid.
Det vore ju kanske bättre att stänga av traktorn än att stänga ner verksamheten...
av mattish
EjS skrev:
Altså då är det inget mer flintasteak i Sverige från Danish Crown Bild
Ja helst skulle all import av kött läggas ner mtp. innehållet och djurhållningen...

Men nu är vi väldigt långt ifrån D2 eller D3 !! (R) (PO)
av Lövet
Håller med. Tänk på de personer som faktiskt går till denna tråd för att läsa om D2 vs D3. Jag lovar att de inte är särskilt intresserade av att läsa om dansk djurhållning.
Användarvisningsbild
av apersson850
Just det, och där vet jag inte om vi egentligen har kommit till något svar?

Klenaste alternativet har begränsad släpvagnsvikt, så behöver man dra på något lite större faller den bort som olaglig.
Men annars är det mycket en fråga om tycke och smak. Samt det faktum att även de starkare versionerna kan gå rätt snålt, så länge man kör vettigt. Det är alltså inte så att man betalar en jätteökning bara för att man har mer resurser att ta till, vid behov. Inte jämfört med vad det totalt sett kostar att ha bil.
Användarvisningsbild
av EjS
Jag haft en HDi 136 Hk som väl är samma motorfamilj som åtminstone D2. Den var helt tillräcklig och bra även till motorvägsåk. Gick runt 0,7 i +130 kmh.

Fast den gick också kall om man inte körde värmaren.
Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]