Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Frippe: Jag ska bara byta det stora fästet i mitten och se hur det blir. De på sidorna ser friska ut och vad jag fått höra så är det ganska flexibla från fabrik.

MEN, har precis varit på ad bildelar i stan och de hade fått hem fel, såklart :(.
Eller ja fel och fel, de plockade hem den gamla bussningen, alltså den runda. De beställde en ny som ska vara där imorgon bitti återstår att se hur det blir med det fästet.
Det som det eventuellt kan bli frågan om längre fram är fästet som sitter under bilen. Är övre kass brukar undre också vara det vad jag hört. Men jag ska kolla på det tillsammans med annat när bilen är på lyften inne hos Volvo den 11 april för att byta en packning i växellådan :)
Sådär då va motorfästet hämtat.
Bild

En positiv nyhet va att det va Lemförder! Samma tillverkare som tillverkar Volvo original. Och 65 kr billigare än Volvo.

Och nedan kan ni se hur det nya fästet är:
https://vimeo.com/160846783

Som ni kan se är det stor skillnad på det gamla och det nya fästet. Den nya bussningen är helt stum i huset. Man kan bara känna själva bussningens dämpande egenskaper och inget som helst glapp. Så vi kan konstatera att den gamla va förbrukad.

Får se om jag orkar montera idag dock. Dessa förkylningstider!
Bytte innan idag. Det blev bättre men vibrationerna va fortfarande kännbara vid rattutslag. Jag åkte in till Volvo som provkörde bilen och hissade den och kände och ryckte grundligt i allt som kan tänkas ha varit bekymret. Inga som helst konstigheter hittades som kunde kopplas till drivlinan på något sätt. Det mekanikern trodde va som ledde till vibrationerna va en kombination av dåligt motorfäste och torra styrstopp. När motorn vibrerade och fästet va kass fortplantade sig vibrationerna till styrstoppen och ut o däcken när det va fullt rattutslag. Efter bytet av motorfästet vart det bättre, särskilt vibrationerna som jag kunde få fram utan rattutslag. De försvann helt. Men mekanikerna smörjde både stoppet på länkarmen och vid däcket och efter det är det helt vibrationsfritt oavsett rattutslag :)
Volvo car UX

Inte jag heller på 25'a

Har fått ett ungefärligt pris: 5.640 kr[…]

Stefans 968

@StefanN , Nu hittar du bara på för at[…]

Har bromsskivor från Brembo på b&ari[…]