- mån 28 mar 2016, 20:22
och sedan lägger man i en kappa. Det gjorde de på mitt iaf, var iofs 4spikar/hål i däcket från bygget
Moderator: Moderatorer
andersuw skrev: OK. Tack! Vet du varför man bytt teknik? Är den nya lagningen bättre än den gamla? Eller är det bara att det går fortare att laga på det nya sättet?Det gamla sättet tryckte man bara i korven utan att inspektera insidan, sen fanns risken att den åkte ur av centrifugalkraften. Nu tar man av däcket och kollar efter skador, om det är det blir det smulor av gummi i däcket. Det sitter också mycket bättre då det är en propp inifrån som inte kan åka ut. Det går inte snabbare utan bara säkrare.
StefanN skrev:Det gamla sättet tryckte man bara i korven utan att inspektera insidan, sen fanns risken att den åkte ur av centrifugalkraften. Nu tar man av däcket och kollar efter skador, om det är det blir det smulor av gummi i däcket. Det sitter också mycket bättre då det är en propp inifrån som inte kan åka ut. Det går inte snabbare utan bara säkrare.Tack igen. Låter onekligen som utvecklingen tagit några steg i rätt riktning på den här punkten. :D
andersuw skrev:Detta ser onekligen bättre ut än det jag sett på länge. Dock är det ingen egentlig nyhet, detta fanns redan på -60-talet i en liknande form. Vad jag kan se, ser ser ut som någon form av stålspets på dom som man ska försöka sticka igenom däcket i spikhålet inifrån. Principen är densamma som vi gjorde "på den tiden" men vi stack igenom ett verktyg utifrån och drog sedan igenom "korvdelen". Problemet som fanns då var att "hitta" exakt hur spiken gått igenom och ofta borrade man igenom däcket när man lagade dom. När den första generationen av pluggar kom (tidigt -70-tal) för montering utifrån ersatte det (nästan) helt den tidigare typen. Den "gamla" använde vi nästan uteslutande till lastbilsdäck och entreprenadmaskiner (där var fortfarande slang i dom bäcken) när det var större "grejer" som gått igenom. Satte en gång 3 st sådana i bredd när jag lagade ett bakdäck på et traktorgrävare som "råkat" få en gödselgrep i däcket!!!! :-O) Korvarna som används fortfarande var helt överlägsna tidigare versioner, men fortfarande var/är det stora problemet att hitta och följa "ingångshålet" och jag tror nog att det fortfarande borras i däcket (i besvärliga fall) för att på ett enkelt sätt få dit pluggen. Och där är problemet att man då gör mer skada på däcket än var spiken från början gjort. Det gäller då främst när man lagar däcket utifrån. Det som bilden ovan visar är säkert ett bättre alternativ, men då måste man kränga av däcket ock sådana maskiner har man ju inte med sig eller hemma heller.... Skum är nog det absolut bästa att använda (om det fungerar) när det gäller små skador (spik) och framför allt, när det läcker i fälgkanten. Skum räcker ibland inte till för en permanent lagning efter ett spik, utan man får fylla på då och då under resten av däckets livstid. På våren när man stiftar till sommardäck t.exStefanN skrev:Det gamla sättet tryckte man bara i korven utan att inspektera insidan, sen fanns risken att den åkte ur av centrifugalkraften. Nu tar man av däcket och kollar efter skador, om det är det blir det smulor av gummi i däcket. Det sitter också mycket bättre då det är en propp inifrån som inte kan åka ut. Det går inte snabbare utan bara säkrare.Tack igen. Låter onekligen som utvecklingen tagit några steg i rätt riktning på den här punkten. :D
lennarte skrev:Skum är nog det absolut bästa att använda (om det fungerar) när det gäller små skador (spik) och framför allt, när det läcker i fälgkanten. Skum räcker ibland inte till för en permanent lagning efter ett spik, utan man får fylla på då och då under resten av däckets livstid. På våren när man stiftar till sommardäck t.ex.Men skum är väl bara tänkt att fungera som tillfällig tätning. Manualen anger 200 km som max körsträcka på däck lagat med lagningssatsen. Det är ett av flera skäl till att jag föredrar reservhjul även om det på grund av utrymmesbrist numera måste bli fråga om ett nödhjul. Det finns ju lägen där man klart föredrar att köra vidare även om det är längre än 20 mil kvar till målet. Och det går utmärkt med nödhjulet även om man får ta det lite piano (max 80 km/h). Har själv en gång kört hem från kontinenten på nödhjul. Laga eller ersätta det trasiga däcket kan man sedan göra i godan ro vid ett tillfälle där det passar en.
andersuw skrev:Men skum är väl bara tänkt att fungera som tillfällig tätning.All reparation av däck får nog räknas som tillfällig till dagens bilar (förutom då kanske när det gäller skum for fälgkanten), där är ju klart högre påfrestning/belastning på däcken när en "normal" bil har en toppfart som kräver "H" eller "V" däck (210 och 240km/tim). Förr var det mycket exklusivt med "H", då var det "S" som gällde. Få bilar hade då en toppfart som krävde "S" däck (180km/tim). Min trimmade PV hade jag "T" däck på, och det var vad den orkade normalt (190km/tim), även om jag någon gång var över 200km/tim med den (hade overdrive på den). Ventilerna "levde sitt egna liv" vid c:a 180km/tim på 4-ans växel.
lennarte skrev:Visst, bilarna går fortare än förr och skall man köra nära topphastigheten ställs större krav på däcken än tidigare. Å andra sidan kör vi (i alla fall jag) inte särskilt mycket fortare än för några decennier sedan. Och på mina två T5:or har jag i motsats till tidigare bilar avstått från alla försök att fastställa hur fort bilen egentligen går och bara nöjt mig med att konstatera att det säkert är tillräckligt fort för mina behov.andersuw skrev:Men skum är väl bara tänkt att fungera som tillfällig tätning.All reparation av däck får nog räknas som tillfällig till dagens bilar (förutom då kanske när det gäller skum for fälgkanten), där är ju klart högre påfrestning/belastning på däcken när en "normal" bil har en toppfart som kräver "H" eller "V" däck (210 och 240km/tim). Förr var det mycket exklusivt med "H", då var det "S" som gällde. Få bilar hade då en toppfart som krävde "S" däck (180km/tim). Min trimmade PV hade jag "T" däck på, och det var vad den orkade normalt (190km/tim), även om jag någon gång var över 200km/tim med den (hade overdrive på den). Ventilerna "levde sitt egna liv" vid c:a 180km/tim på 4-ans växel.
Jag har gett bilen ledigt idag, schysst eller hur?[…]
Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]