Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexas
Det är bara till att kolla instruktionsboken. AWD är ca 2 cm högre än FWD. Och min är högre fram också. Men där bak märks det mer för oavsett last så är den ju "högst upp".
av Dalsland75
Nu har ju tråden ändrat ämne ,så då kan jag ju ställa en fråga till..
Blir en generator gradvis sämre?
Har problem ,oftast när det är lite kallare ,o bilen kräver lite mer kräm för att starta.
Problemet kan vara att bilen inte startar ,den bara drar runt på startmotorn ,o ibland startar den ,o ger då felkod Motorprestanda nedsatt.
Felmeddelandet försvinner efter någon minut..
Laddar jag batteriet så funkar det bra några dagar igen.
Batteriet är nytt ,så jag funderar på om generatorn börjar ge sig...får kanske mäta vad den ger...
av andersuw
Dalsland75 skrev:Nu har ju tråden ändrat ämne ,så då kan jag ju ställa en fråga till..
Blir en generator gradvis sämre?
Har problem ,oftast när det är lite kallare ,o bilen kräver lite mer kräm för att starta.
Problemet kan vara att bilen inte startar ,den bara drar runt på startmotorn ,o ibland startar den ,o ger då felkod Motorprestanda nedsatt.
Felmeddelandet försvinner efter någon minut..
Laddar jag batteriet så funkar det bra några dagar igen.
Batteriet är nytt ,så jag funderar på om generatorn börjar ge sig...får kanske mäta vad den ger...
Ja en generator kan i vissa fall bli gradvis sämre, t.ex. därför att kolen blir alltmer slitna. Men jag är inte alls säker på att du har det problemet med tanke på felsymptomen. Om startmotorn går runt med bra fart men motorn inte startar är det varken batteriet eller generatorn det är fel på. Inte heller kan man i normala fall skylla varningsmeddelande om nedsatta motorprestanda på dem. Och om generatorn laddar verkligt dåligt borde du få varningslampa/varningsmeddelande rörande laddningen. Men enklaste sättet att avgöra hur det egentligen står till med laddningen är precis den du avslutningsvis anger: Mät upp laddspänningen.
av Dalsland75
Tackar!
Det är inte riktigt samma fart på startmotorn när den inte startar..
Nu när det är plusgrader ute så är det inga problem.
Det blir att mäta helt enkelt...

Jag kan inte hjälpa dig i frågan om SIM[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Vol[…]

https://youtu.be/m7fZPE3Uzb8?si=-pNVMgwnROaySKFY

Kort version, vi har tappat våran 2:a nyckel[…]