Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av magnus.
Finns det någon här som monterat ett vevhusrenoveringskit från Proparts med Art nr: 21431988CK.
Vparts säljer det med Artnr: 15110904.
Står att det ska passa bla, alla V70 bensin 97-00.
Antingen är jag dum, eller så är det inte rätt grejer.
Tänker speciellt banjokopplingarna som finns på båda sidor på kitet, dock bara på förarsidan på min bil.
För övrigt verkar vinklarna på anslutningarna och det enorma röret omöjligt att placera rätt.
Vill minnas att jag sett att Volvo skiljer på sina egna kit, ett för 97-98 ett annat för 99-00?
Men som sagt, kan vara jag som är trög.
Bilen jag försökt montera det på är en V70 -00 2.5 (gamla karossen).
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Om kittet ser ut som på bilden så inte en suck att det skulle passa på en 92-98. Oljefällan och slangen till toppen skulle väl passa, men inte övrigt...
Dessutom är det olika slangar beroende på om det är turbo eller ej.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Tyvärr så passar det inte så som Vparts och alla andra skriver att det ska göra det.

Du har ju det nyare vevhusventilations systemet vilket betyder att du vätskeuppvärmt.
http://vparts.se/se/vevhusventilationsk ... plett.html detta kit är det du ska ha till din bil enligt bilden iaf. Men jag skulle nog bara köpa oljefällan och slangen mellan oljefälla och topp plus insugspackning den långa slangen som är ett stålrör räcker det med att bara göra rent.
av magnus.
Tack för svaren, ja kitet jag köpte ser ut exakt som på bilden på vparts, det som DayDreamer länkar till. Det som satt på bilen var ett nästan rakt rör, bara lätt böjt.
Då kan man undra vad de menar kitet de säljer ska passa till? Definitivt inte tidigare v70 om man tittar på vad Volvo säljer, och tydligen inte min som hör till de sista av gamla karossen.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Tror inte ens att det där kittet passar till min bil. Bättre att köpa på Volvo så att man får rätt bara det att det där plåt röret ligger runt 1000kr hos Volvo :shock:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
magnus. skrev:Då kan man undra vad de menar kitet de säljer ska passa till? Definitivt inte tidigare v70 om man tittar på vad Volvo säljer, och tydligen inte min som hör till de sista av gamla karossen.
Ja, det kan man verkligen undra... På 92-98 är det långa röret dessutom i plast :roll:
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Lucif3r skrev:
magnus. skrev:Då kan man undra vad de menar kitet de säljer ska passa till? Definitivt inte tidigare v70 om man tittar på vad Volvo säljer, och tydligen inte min som hör till de sista av gamla karossen.
Ja, det kan man verkligen undra... På 92-98 är det långa röret dessutom i plast :roll:
Det kanske är någon universaltyp? Men det känns ju dumt att sätta dit ett stålrör som är kallt och risken finns att man sabbar ännu mer med vevhusventilationen på dom tidiga dom är ju lite känsliga.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ja det skiljer även på röret mellan turbos och sugmotorer på 99-00.
av magnus.
Det som man kan konstatera är då, att det borde inte finnas ett kit som passar alla V70 bensin 97-00, så som vissa butiker marknadsför det.
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]