Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Statsminister
Har på ca 800 mil fått gruvligt med asfalt(?) fläckar på framskärm/framdörrar. Har hittills enbart kört med alkaliskt avfettning, och det har tydligen straffat sig. Vad för kalla fattning vågar man ösa på?(med all tanke på plast på xc70). Förra v70 körde jag med prick-bort, allt rann av direkt. Törs jag ta det på xc70?
av Lemerok
Testa Sonax Intensiv Avfettning, finns på Mekonomen.
Det står att den är snällare mot just plast än vanlig kallavfettning.

Men annars går det nog bra med Prickbort med, låt den inte ligga för länge bara.
Och spola noga efter så att du får bort allt medel med.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Ja. Annars är Lahega Herobiol bra, finns på autoexperten bland annat. Finns i Herobiol, Herobiol Extra (går att lägga på blöt bil) och Herobiol Bio (miljö)

Jag använder Extra, då det regnar allt som oftast.
All Herobiol är lågaromatiskt, dvs låg egendoft och mindre aggresiv, mac 124 är med högre aromathalt.
Användarvisningsbild
av Statsminister
Det låter med andra ord som att jag kan duscha på lite prick-bort på bilen(har en full flaska hemma så synd att inte ta den först)?
Användarvisningsbild
av milktrucker
varför skulle man inte kunna avfetta en volvo med petroleumavfettning?
Finns hur många som helst, prickbort är en favo hos många.

Alkalisk avfettning är egentligen inte en avfettning eftersom den inte tar tjära, fett, olja, asfalt, utan biter på annan typ av smuts.
Den bör dock användas med försiktighet just för att den är frätande.
Senast redigerad av 1 milktrucker, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Statsminister
milktrucker skrev:varför skulle man inte kunna avfetta en volvo med petroleumavfettning?
Finns hur många som helst, prickbort är en favo hos många
Det är klart att man kan, men jag är lite försiktig då jag inte vill riskera och bleka den stora plasten som sitter längst ner på dörrarna, därav min fråga. Jag kanske är onödigt försiktig, men det kostar ju inget att fråga.
Användarvisningsbild
av milktrucker
plasten bleknar inte av petroleum några enstaka gånger
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Testade Sonax Intensiv på en vit bil i fredags som var extremt skitig och massa flygrost och tjära på. Sprayade på torr bil och efter 3-4 minuter började den bli lila. Lät det ligga på i 5-6 minuter. Sen spolade jag av med högtryck (varmvatten). Blev väldigt imponerad då det även tog flygrosten :shock: :D

Jag hade valt det även på en XC70. Men lägg bara på det om solen inte står på bilen och låt det inte ligga på bilen för länge innan du spolar av. Spola av noggrant med högtryck.

Det här var högst oväntat. https:/[…]

Volvo reservdelsnr: 32288517 Pris på Bilia: […]

trasig parkerigssensor

PDC's har tyvärr flertal artikelnumme[…]

Det slutade med att jag bytte hela bromsarna p&a[…]