Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
rid54 skrev:...och är det inte märkligt att man inte kan verifiera lågnivålarmet genom att använda en rent fysisk kontrollmetod (oljesticka)?
Jo det är ett mycket märkligt system i alla möjliga avseenden. Ingen oljesticka, en oljenivåmätare som ser ut att vara kvasikontinuerlig men inte är det (den visar i praktiken bara om nivån är tillräcklig eller om det är dags att fylla på) och ett mätsystem som tar märkligt lång tid på sig för att visa något så enkelt som oljenivån. Jag kör numera omkring med en oljeflaska där bak i min V70 D4 -15 eftersom jag inte längre kan förutse ungefär när det är dags att fylla på och eftersom den olja jag behöver bara med någotsånär säkerhet kan hittas hos en Volvohandlare. Har ingen lust att tvingas söka upp en sådan på semesterresan bara för att bilen inte kan ge mig en indikation i förväg på när det kan vara dags att fylla på.
Användarvisningsbild
av EjS
joel80 skrev:Eh.. jag körde min V70 D3 MY13 ca 3000 mil per år (mellan servicearna) och fyllde aldrig på olja (fick alltså aldrig nått meddelande om det) under de tre år jag hade den.
Tycker inte det låter normalt att det behövs redan efter 1000mil. Kan ju såklart ha varit lite i underkant med olja vid leverans för TS här.. så det behöver inte betyda att det är nått fel med bilen, snarare att man inte fyllt på ordentligt innan leverans.
Det är skillnad på gamla 5:an och nya VEA där sistnämnda går med lättare olja pga bränsleförbrukning. Det är vanligt att helt nya dieselmotorer förbrukar mer olja.

Min gamla D5 som gått 21.000 mil klarar sig utan olja mellan service.
Användarvisningsbild
av joel80
Förstår att det är skillnad med nya VEAn.. (min var ny när jag hämtade ut den och klarade 2800mil till första servicen... Men som ni säger.. Det var en 5-cyl så det kan ju vara annorlunda här.)
av Nordan
Jag har två D4 vea. Den ena är en 14 som rullat 24000, den behöver 0.5L olja varje 500 mil nu. Förbrukningen har ökat, fram till ca 15000 mil räckte det med 0.5L på 2000 mil. Den andra som är en classic klarar sig än så länge med 0.5L på ca 2000 mil.
av perhall
Inget konstigt alls med den oljeförbrukningen och vore konstigt om de tog in bilen pga det. Det brukar stå att ca 1 l/150 mil är normalt. Det gäller alla märken. Min Audi drar ca 1 l/750 mil. Mina Volvo har varierat, en del har inte dragit något märkbart, andra har man fått fylla på ibland.

Om det vore farligt att bilen drog 1 l/1000-1500 mil skulle det ju inte stå 1 l/150 mil som tolerans i instruktionsboken ty i så fall skulle ARN, Konsumentverket etc. ha reagerat för flera årtionden sen.

Men kan hålla med om att det känns bäst om bilen inte drar nånting...
PH
Användarvisningsbild
av VolvoB20
perhall skrev: Det brukar stå att ca 1 l/150 mil är normalt.
Det är ju sjukt bizzart mycket. Vi körde ju en sväng till Italien på 650 mil. Då skulle man ju behöva ha en stor dunk olja med behöva springa ut och pytsa i en liter olja a +200 kr vid varje tankstopp.

Det hade jag inte uppskattat.
Användarvisningsbild
av joel80
Men det är ändå lite märkligt att det är så stor skillnad.. 4-5ggr mer i vissa bilar/motorer verkar inte vara ovanligt alltså. Skulle vi ha den differansen på andra områden hade det ju blivit lite liv.. :)
av rid54
Men ändå.... det är ju variationer från en väldigt låg nivå. Vet man vilka körstilsparametrar som påverkar förbrukningen? Vissa dieslar har ju även ett "utspädningsfenomen" som borde kunna påverka den upplevda förbrukningen. Jag tror inte det är konstigt att olika bilar (+ deras förare!) har olika smörjoljeförbrukning. Inom vissa gränser, såklart.

Sen kanske det räcker med att en "batch" med oljeringar eller ventilspindeltätningar är lite annorlunda än föregående och så har man ett antal motorer med lite annorlunda oljeförbrukning.
Användarvisningsbild
av apersson850
För en del äldre VW Golf var de tvungna att specificera att en liter olja per hundra körda mil var normalt. Annars fick de tillbaka allihop.
Kändes som om bensinarna förvandlades till dieselbilar där... :???:

Så att motorer kan suga i sig sju liter smörjolja per tusen mil är inte onormalt, även om det får anses ovanligt idag.
av perhall
Håller med om att 1 l/150 mil är extremt mycket på en ny bil. Min farbror hade en E-klassmerca en gång som drog så mycket och det gjorde den hela tiden och aldrig något märkbart fel på den. Hade gått runt 20 000 mil när han sålde den.

Men egentligen gäller det ju mycket annat också. OM man klagar på:
- hög förbrukning
- att bromsarna slits snabbt
- att däcken slits snabbt

måste man också ligga på extrema nivåer för att få nån form av upprättelse. Att rapportera att bilen drar 1,2 i stan fast det står 0,62 i EU-mixen (som min Audi) är ganska lönlöst... men skulle den dra 2,5 skulle de nog agera...
PH
Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]