Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

frippe87 skrev:Sen är ju frågan om någon tycker att det är värt att byta tankar på en 20 år gammal bil, det kostar väl i runda slängar 40.000

Handlar det om dessa belopp så är det verkligen tragiskt..
Jag har läst att "brytpunkten" gick vid år 2000 bl.a på det här forumet, men då är det flera bud. Hursomhelst lite oroväckande då det finns Volvo som blir 30 - 40 - 50 år gamla eller mer och fortfarande fungerar.
Till den som börjar oroas över sin BiFuel, dom lär vara populära i Tyskland och Holland, enligt uppgifter i media.
PetEri skrev:
frippe87 skrev:Sen är ju frågan om någon tycker att det är värt att byta tankar på en 20 år gammal bil, det kostar väl i runda slängar 40.000

Denna siffra grundar jag på tanka ytor vag tog på sig att göra på min passat. Vet inte om det är samma på volvo.

Hur länge hade du tänkt ha bilen? Det är ju bra pris på bi fuel.
frippe87 skrev:
PetEri skrev:

Denna siffra grundar jag på tanka ytor vag tog på sig att göra på min passat. Vet inte om det är samma på volvo.

Hur länge hade du tänkt ha bilen? Det är ju bra pris på bi fuel.
Jag förstår, risken är nog stor för att det handlar om liknande summor på en Volvo..

Jag vet inte ens om jag kommer att köpa en BiFuel. Håller på att forskar i ämnet nu, får se sen hur det blir. Men jag brukar ofta behålla mina bilar ett bra tag och jag vill inte köpa en bil som jag blir "tvingad" att sälja för att bäst före datumet på tanken håller på att gå ut..
Jag är nöjd med min V70 bifil (2003). Billig att äga och i drift.
Märker aldrig när den slår om till gasdrift, ser bara att bensinmätaren slocknar.
Bytte motoroljan för ca 10 k km sen, och fortfarande är den lika fin och ren, helt otroligt!
Men även om man tvingas plombera gastanken efter 20 år så lär väl inte skatten typas om. Dvs betydligt lägre skatt än motsvarande bensinare, så det måste ju vara ett stort plus på bilar i den prisklassen...
frasse4 skrev:Men även om man tvingas plombera gastanken efter 20 år så lär väl inte skatten typas om. Dvs betydligt lägre skatt än motsvarande bensinare, så det måste ju vara ett stort plus på bilar i den prisklassen...
Jag vet inte men jag tror säkert att skatten höjs om gastanken plockas.. Nån som sitter inne med fakta kanske kan radera frågetecknet...
Ja logiken är ju att skatterabatten beror på att fordonet kan köras på flera drivmedel. Men man ska inte glömma att skatten regleras av transportstyrelsen och kontrollen sannolikt utförs av besiktningsorganen som ju inte längre är statliga. Dessa har ju, om vi ska vara ärliga, inte längre den bästa ordningen. Men vore spännande om någon har facit!

Jag kan inte hjälpa dig i frågan om SIM[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Vol[…]

https://youtu.be/m7fZPE3Uzb8?si=-pNVMgwnROaySKFY

Kort version, vi har tappat våran 2:a nyckel[…]