Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andersbe
defacto skrev:Lånar Tråden,

Min bakrutetorkare funkar inte alls.
köpte en ny begagnad motor som jag ström testade med 12volts system och den funkade, glad som jag var så monterade jag bort den gamla och satte in den nya,

men den funkar inte ....... i samband med våran verkstads service så bad jag verkstan kolla felet, och enligt dom så fick dom fram ström i kablarna och men motorn funkade inte, med andra ord dom hitta inte felet, jag förklarade att jag testat den ny begagnade motorn och vet att den funkar ...(verkstan ville köpa en en fabriks ny för 3lax för att testa på min bekostnad) och alla säkringar är hela,

vet ni vad det kan vara för fel som inte är allt för dyrt eller jobbigt att fixa?
Du får kolla kabelstammen mellan kaross och baklucka så du inte har ett glapp/avbrott där, och torkar motorn har 2 system, hög och lågfart,
testade du båda så att du inte bara testade den ena som fungerade?? :-O)
Användarvisningsbild
av andersbe
ketto skrev:Tjo på er!

Har bara ett problem än så länge me min V40 T4 -03 och de är bakrutetorkaren. Motorn funkar o så, men varför torkar den bara halva rutan bak? Ser ut som en stor rumpa när man svept klart! Om ni tänker er 2 stjärthalvor
.
Den missar ju massor me andra ord. Är de bara för att bakrutan är så väld att den missar i mitten på rutan?

Är en originaltorkare.

Nåt tips på va man göra?

Är inne på att montera flatblade där bak! Skulle de funka?
Föreslog till någon annan här på forumet att ta en arm från en v40-97/-98 och en ultrablad, se bilder, funkar kanon för mig, du har även
möjlighet att böja armen. :-)-)
Arm
torkar_arm_1a.jpg
Torkararm v40 -97
torkar_arm_1a.jpg (68.79 KiB) Visad 726 gånger
Blad
torkarblad.jpg
Torkarblad
torkarblad.jpg (39.49 KiB) Visad 726 gånger
Användarvisningsbild
av svergie2
ketto skrev:Nu gjorde ja samma sak, fast ja tog bort bussningarna som satt där och skruvade fast skiten dikt an mot plåten, så nu torkar den som den ska! Nu är de iaf tryck mot rutan...

Tack för hjälpen!
Tack! Efter många år så har jag äntligen ett vettigt (dock inte 100% men Fan så mkt bättte) fungerande bakrutetorkare!

Användarvisningsbild
av GT-mannen
andersbe skrev:

Har bara ett problem än så länge me min V40 T4 -03 och de är bakrutetorkaren. Motorn funkar o så, men varför torkar den bara halva rutan bak? Ser ut som en stor rumpa när man svept klart! Om ni tänker er 2 stjärthalvor
.
Den missar ju massor me andra ord. Är de bara för att bakrutan är så väld att den missar i mitten på rutan?

Är en originaltorkare.

Nåt tips på va man göra?

Föreslog till någon annan här på forumet att ta en arm från en v40-97/-98 och en ultrablad, se bilder, funkar kanon för mig, du har även
Arm
torkar_arm_1a.jpg
Blad
torkarblad.jpg
Funkar även med torkararm och blad från V70 II. Hade det på min V40. Passar rakt av utan modifiering. Finns på Biltema för 159 kr.

/Håkan
Användarvisningsbild
av andersbe
GT-mannen skrev:
andersbe skrev:

.

Är en originaltorkare.

Nåt tips på va man göra?

Arm
torkar_arm_1a.jpg
Blad
torkarblad.jpg
Funkar även med torkararm och blad från V70 II. Hade det på min V40. Passar rakt av utan modifiering. Finns på Biltema för 159 kr.

/Håkan
Arm som föreslogs finns på skrot 20:-

Som rubriken lyder.. Startmotorn fastnar i ytterl&[…]

V70 2012 Baklucka varnar öppen konstant

Hej alla på forumet, Jag har försö[…]

Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]