Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Husqy
Hej.
Har en vän som har en v40 som generatorn har rasat på.
enligt Bildemo(Uppsala) så ska generatorn ha original nr 36050282.
är det möjligt att byta ut den mot en generator med ett annat original nr?
tycker själv att det inte borde spela någon roll om den laddar ungefär lika mycket eller mer eller mindre ( går alltid att anpassa batteriet efter laddningsstyrka).
hade en gammal 240 som jag byggde ljud i och böt ut generator och batteri mot starkare grejor.
eller diffar alla generatorer i de olika nr serierna i fästena eller är det något annat krux? detta var tydligen en turbo som satt på modellerna från 2000-2003 som skulle ha detta nr på generatorn.Fabrikat VOLVO Modell V40 (I) mk1 Typ 2.0 Årsmodeller 1996-2000 TYPINFO Motor B4204S kW 100, 103

Tacksam för svar.
Husqy
Övningskörning

av Rådlös
Det är så här att batteriet "tar den laddström som det behöver". Så det är bara för generatorn att leverera och regulatorn att känna efter "när det är fullt". Det känner den på batteriets inre motstånd. Ett urladdat batteri har lågt inre motstånd och ett fulladdat batteri har högt inre motstånd. Det är bl.a detta som styr laddningsregulatorn. Det är annat också som t.ex omgivande temperatur etc. etc, men det ser vi som överkurs här. Och alla blybatterier fungerar i princip lika. Undantagen finns, men är överkurs också i sammanhanget.
Då är det bara dom fysiska måtten kvar. Nu är det så att väldigt många generatorer har liknande monteringsmått. Det som skiljer på generatorerna kan vara uteffekten, men då är dom olika stora på längden. Mer effekt, längre generator. Ytterdiametern brukar vara väldigt lika på olika generatorer. Det är bara längden som skiljer.
Detta är det generella. Undantag kan naturligtvis finnas. Speciellt på nyare bilar där konstruktörerna har fått direktiv om att jaga vikt och utrymme. Då kan det se annorlunda ut. Men ta det som utgångspunkt.

Så din vän skulle kunna köpa en komplett generator på något lågbudget bilprylvaruhus bara alla är överens om att den passar rent fysiskt.
Användarvisningsbild
av andersbe
Husqy skrev:Hej.
Har en vän som har en v40 som generatorn har rasat på.
enligt Bildemo(Uppsala) så ska generatorn ha original nr 36050282.
är det möjligt att byta ut den mot en generator med ett annat original nr?
tycker själv att det inte borde spela någon roll om den laddar ungefär lika mycket eller mer eller mindre ( går alltid att anpassa batteriet efter laddningsstyrka).
hade en gammal 240 som jag byggde ljud i och böt ut generator och batteri mot starkare grejor.
eller diffar alla generatorer i de olika nr serierna i fästena eller är det något annat krux? detta var tydligen en turbo som satt på modellerna från 2000-2003 som skulle ha detta nr på generatorn.Fabrikat VOLVO Modell V40 (I) mk1 Typ 2.0 Årsmodeller 1996-2000 TYPINFO Motor B4204S kW 100, 103

Tacksam för svar.
Husqy
Övningskörning

Föreslår minst 100Amper, behövs på vintern, all utrustning drar en del....

Som rubriken lyder.. Startmotorn fastnar i ytterl&[…]

V70 2012 Baklucka varnar öppen konstant

Hej alla på forumet, Jag har försö[…]

Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]