Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sensonic
slangen68 skrev:Det blir en mekanisk ändring på motorn som kommer minska bränsleförbrukningen avsevärt! Kan tyvärr inte säga så mycket mer.
Hmm, ska man gå i spåren av F1 så tar man bort kamaxeldrivningen från vevaxeln, ersätter med el eller pneumatik. Sänker motståndet markant för motorn.
Användarvisningsbild
av Roda
Även jag är mycket nöjd med min V70 T4 automat efter de första 500 milen. Rapp, tyst och hyfsat snål.
Tycker även att nya automatlådan sköter sig fint, jag saknar inte fler växlar och varvtalet i motorvägsfart ligger behagligt lågt.
Att nå ner till angivna förbrukningssiffror är ju inte realistiskt varken med bensin eller diesel och det visste man ju men för att vara en så tung bil så kan man ju inte klaga (min medelförbrukning ser ni i signaturen)
Jag kör nästan uteslutande landsväg/motorväg och har ett ganska lugnt körsätt så jag antar att lite mer blandad körning hade resulterat i förbrukning på 0.8-0.85
Utvecklingen har onekligen gått framåt sen min 245 -79 automat som drog 1.3-1.4 och knappast kunde beskyllas för att vara rapp.
Det enda som jag är lite fundersam över är att den är rätt ljudlig på tomgång utanför bilen, speciellt när den är varm. Låter som ett rätt kraftigt malande, förmodligen från något hjälpaggregat. Någon annan som noterat detta?
Användarvisningsbild
av TommyP86
Nu har min t5 passerat 4000. Endast en adaptionskörning har krävts i drivlineväg. Förbrukningen har faktiskt gått ner rätt mycket, nu klarar jag att köra den på 0,65 och uppåt i normal landsvägshastighet, med tungrullande conti icecontact 2.
Oftast ligger den dock runt 0,75-0,8. Svårt att hålla igen
Användarvisningsbild
av LazerHawke
TommyP86 skrev:Nu har min t5 passerat 4000. Endast en adaptionskörning har krävts i drivlineväg. Förbrukningen har faktiskt gått ner rätt mycket, nu klarar jag att köra den på 0,65 och uppåt i normal landsvägshastighet, med tungrullande conti icecontact 2.
Oftast ligger den dock runt 0,75-0,8. Svårt att hålla igen Bild
Eco Plus gör mycket med :)
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag har börjar se riktig fina siffror med min V40 CE :D Har gjort det till lite sport senaste tiden att få ner förbrukningen. Idag t.ex körde jag 4,5 mil motorväg och sen 4 mil landsväg i 60-80km/h. Visade 0,55l/mil på färddatorn och det brukar stämma! :D 18" Hakka R2, ECO+läget.
Användarvisningsbild
av Jefe
Dottern övningskörde fram och tillbaka i dag till Grisslehamn ca 30 mil blandad landsväg och motorväg.
Förbrukningen hamnade på 0.59 enligt färddatorn med Eco+ läget dock AC igång som vanligt.

Helt ok förbrukning med 4 personer i bilen och Hakka8 225/45 -18
Användarvisningsbild
av Rillee
Man skulle ha köpt en T5 vea i stället för D4 vea när man läser era förbruknings siffror
Användarvisningsbild
av x74
:) Körde 30 mil motorväg 120km tim vart 0,65 vid pump
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 17

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]