- fre 25 mar 2016, 17:49
#1061370
Hallå,
det här kanske finns besvarat nånstans i någon gammal tråd, men då hittar jag den inte :)
Jag får inte riktigt ihop helhetsbilden när det gäller tjänstebil i fåmansbolag, om man även räknar med (minskade) utdelningsmöjligheter.
Så här tänker jag:
Volvo V90: 460.000 (380.000 + 80.000 extrautr) nedprutat till 420.000.
Förmånsvärde: ca 6.600:-/mån
Leasingkostnad inkl halv moms: ca 6.000:-/mån
Övriga kostnader som t.ex försäkring, service, biltvätt mm: 1000:-/mån (lite högt för att vara ny bil?)
Alt 1, privat
lån med 20% kontant, 50% inbyte efter 3 år samt 1000/mån i övrigt
4.600/mån i avbetalning * 36 + 20% * 420.000 + 36*1000 = 285.600:-
Borde vara i snitt ungefär 1000/mån i ränta, så typ 10.000 tillbaks på skatten över de tre åren.
Alt 2, tjänstebil
Skatt på förmånsvärde, ca 50% av 6.600 = 3.300:-
Totalt 36 mån = 118.800
Så långt ser det ju väldigt billigt ut med tjänstebil.
Men, företaget betalar ju 6000/mån i leasing + soc på 6600 + övriga kostnader (exkl moms då).
Borde alltså bli: (6000 + 31,42% * 6600 + 800) * 36 = 319.400
Dra bort lite vinstskatt och skatt på utdelning: 319.400 * 0,78 * 0,8 = 199.300 i minskad utdelning.
Totalt alltså ca 320.000 inkl skatt på förmånsvärde och vips så blev det 45.000 dyrare än att ta det privat.
Är det rätt resonerat, eller har jag missat något fundamentalt?
Förutsätter förstås att det finns utrymme att ta den utdelningen om man tar det privat (annars hade å andra sidan företaget gått back i tjänstebilsfallet) och utdelningsutrymmet inte är maxat. Optimala vore förstås att kunna maxa utdelning + ha tjänstebil, men riktigt så bra är inte verkligheten :)
det här kanske finns besvarat nånstans i någon gammal tråd, men då hittar jag den inte :)
Jag får inte riktigt ihop helhetsbilden när det gäller tjänstebil i fåmansbolag, om man även räknar med (minskade) utdelningsmöjligheter.
Så här tänker jag:
Volvo V90: 460.000 (380.000 + 80.000 extrautr) nedprutat till 420.000.
Förmånsvärde: ca 6.600:-/mån
Leasingkostnad inkl halv moms: ca 6.000:-/mån
Övriga kostnader som t.ex försäkring, service, biltvätt mm: 1000:-/mån (lite högt för att vara ny bil?)
Alt 1, privat
lån med 20% kontant, 50% inbyte efter 3 år samt 1000/mån i övrigt
4.600/mån i avbetalning * 36 + 20% * 420.000 + 36*1000 = 285.600:-
Borde vara i snitt ungefär 1000/mån i ränta, så typ 10.000 tillbaks på skatten över de tre åren.
Alt 2, tjänstebil
Skatt på förmånsvärde, ca 50% av 6.600 = 3.300:-
Totalt 36 mån = 118.800
Så långt ser det ju väldigt billigt ut med tjänstebil.
Men, företaget betalar ju 6000/mån i leasing + soc på 6600 + övriga kostnader (exkl moms då).
Borde alltså bli: (6000 + 31,42% * 6600 + 800) * 36 = 319.400
Dra bort lite vinstskatt och skatt på utdelning: 319.400 * 0,78 * 0,8 = 199.300 i minskad utdelning.
Totalt alltså ca 320.000 inkl skatt på förmånsvärde och vips så blev det 45.000 dyrare än att ta det privat.
Är det rätt resonerat, eller har jag missat något fundamentalt?
Förutsätter förstås att det finns utrymme att ta den utdelningen om man tar det privat (annars hade å andra sidan företaget gått back i tjänstebilsfallet) och utdelningsutrymmet inte är maxat. Optimala vore förstås att kunna maxa utdelning + ha tjänstebil, men riktigt så bra är inte verkligheten :)