Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PetEri
Är lite nyfiken på V70 BiFuel. Fungerar dom bra? Brukar gasdriften ge några problem? Har hört att det ska vara ekonomiskt fördelaktigt att driva bilen med Biogas istället för bensin eller diesel, vad säger ni om det? Kan man koppla om mellan bensin/gas under färd? Har hört att gastanken får användas i 20år, behöver den ersättas med en ny efter det och är detta något som bilprovningen kontrollerar? Nåt mer som är intressant att känna till?
Jag kör 2 gasbilar, ena v70 andra passat. Volvon känns betydligt äldre, passatens gassystem upplever jag som mkt bättre. På volvon har jag åkt på att byta allt i gassystemet, då hade jag försäkringar som tur va, för vi pratar i runda slängar om 30.000. Volvon slår om hårdare när den skiftar mellan gas och bensin. Den har mera tendenser till ryckningar. Men jag gillar volvon med.

Det går att välja om du ska köra på bensin eller gas. Tankarna är godkända till 20 år på my 02 och framåt ( kan minnas fel på något år) innan så var det på 15 år.

I det stora hela så gillar jag gasbilar, drar ca 4.5-5 kg/100 km, gasen ligger på 15 kr kg. Billig skatt.
frippe87 skrev:Jag kör 2 gasbilar, ena v70 andra passat. Volvon känns betydligt äldre, passatens gassystem upplever jag som mkt bättre. På volvon har jag åkt på att byta allt i gassystemet, då hade jag försäkringar som tur va, för vi pratar i runda slängar om 30.000. Volvon slår om hårdare när den skiftar mellan gas och bensin. Den har mera tendenser till ryckningar. Men jag gillar volvon med.

Det går att välja om du ska köra på bensin eller gas. Tankarna är godkända till 20 år på my 02 och framåt ( kan minnas fel på något år) innan så var det på 15 år.

I det stora hela så gillar jag gasbilar, drar ca 4.5-5 kg/100 km, gasen ligger på 15 kr kg. Billig skatt.

Du skriver att Volvon slår om hårdare mellan gas och bensin. Skiftar bilen detta automatiskt under vissa förhållanden eller är det du som förare som Skiftar?

Hur är bilens kallstarts egenskaper vid gasdrift?
Rådlös skrev:Gränsen mellan 15 eller 20 års livslängd går vid årsskiftet 2000. En årsmodell 1999 har alltså körförbud i dag om man inte har uppgraderat den.
Jag har hört att det inte är möjligt att byta ut tanken mot en ny, då Volvo inte har några tankar som reservdelar. Ska gälla samtliga Volvo oavsett årsmodell. Någon som vet med säkerhet, hur det står till med detta?
Rådlös skrev:Gränsen mellan 15 eller 20 års livslängd går vid årsskiftet 2000. En årsmodell 1999 har alltså körförbud i dag om man inte har uppgraderat den.
Saxat från transportstyrelsen

Vilka bilar är det som berörs?
Fordon som är aktuella är personbilar, lastbilar och bussar som drivs av fordonsgas. Från och med 2002 anger tanktillverkarna den maximala livslängden på gastanken till 20 år. Före 2002 sattes den maximala livslängden till 15 år. De första gasbilarna kan därför idag ha gastankar som är för gamla eller snart blir för gamla.

Jag läste i någon biltidning där volvo sa att dom ej har några tankar att byta ut mot.

Den startar alltid på bensin och slår sedan över till gas automatisk när motortempen gått upp lite.
frippe87 skrev:
Saxat från transportstyrelsen

Vilka bilar är det som berörs?
Fordon som är aktuella är personbilar, lastbilar och bussar som drivs av fordonsgas. Från och med 2002 anger tanktillverkarna den maximala livslängden på gastanken till 20 år. Före 2002 sattes den maximala livslängden till 15 år. De första gasbilarna kan därför idag ha gastankar som är för gamla eller snart blir för gamla.

Jag läste i någon biltidning där volvo sa att dom ej har några tankar att byta ut mot.

Den startar alltid på bensin och slår sedan över till gas automatisk när motortempen gått upp lite.
Om det är så att Volvo inte kan leverera några nya tankar till sina kunder, då tycker jag det är obeskrivligt dåligt!!
Sen har jag en känsla av att det kanske finns nåt slags "regelverk" som förhindrar att någon annan leverantör tillhandahåller nya tankar till Volvo?
frippe87 skrev:Det dom gör är att dom pluggar igen gastankarna. Då klassas ju bilen som bensin bil.
Ja jag är rädd för att det är så det går till i praktiken. Och detta på grund av att tank byte är för dyrt, om det ens är möjligt. Volvo BiFuel är alltså endast en BiFuel (miljöbil) under en begränsad tidsperiod. Tråkigt för den som äger bilen när det börjar närma sig deadline för tankarna. Lär väl inte påverka bilens värde positivt heller.
Jag gillar inte detta riktigt kan jag säga..

Jag lade på sommardäcken på Merce[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)

Tack för alla inlägg. Jag först&ari[…]