Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Ok. Törs man lägga lite packningsklister runt topplockspackningen om vi byter den till en ny?

Kan man montera packningen fel?

Två frågor och samtidigt vill jag önska en Glad påsk.

Ove
Ok.
Nu en teori. Jag monterade vattenpumpen innan jag la på toppen. Efter min erfarenhet av min Amazons B20-motor så skruvade jag fast vattenpumpen i sitt högsta läge för att undvika läckage mellan pump och topplock.
Det kan inte vara så att pumpen ligger för högt så att toppen inte når ner helt mot packning och motorblock?
Det är bara en långsökt teori.
Ska jag lossa pumpen och montera den sist?
//Ove
av NilsO
Ja – det är nog en bra teori. Eller om något kvarglömt hamnat i kläm, sånt kan man ju råka göra ibland, åtminstone jag...

Om det läcker ut kylvätska åt sidorna, och så mycket att det syns direkt, så måste det vara något som är rejält fel.
Då har vi lyft bort toppen (igen, puhh)
Packningen hel och kan bara monteras på ett sätt. Anliggningsytan på motorblock är fin. Glykol i cylinder 1, 2 och 3.
Inget synligt fel för övrigt. Jag bygger vidare på min teori om att toppen har legat på vattenpumpen. Vattenpumpen är nu borta och monteras EFTER det att toppen är på och dragen.
Jag passar även på att montera nya topplocksbultar.
Frågan kvarstår om man törs lägga på ett tunt, tunt lager med packningsklister innan man monterar toppen?

Fortsättning följer....

//Ove
Jag brukar spraya packningarna med vanlig sprayfärg och sen montera dem igen när jag återanvänder dem. Färgen fyller små defekter och bygger inte lika mkt/ojämnt som klister gör.
OK!
Men, jag tror att jag lägger ett tunt lager olja på block och topp innan sammanfogning. Vågar nog inte lägga packningklister.

Tack alla, för alla tips!

//Ove
Jodå, packningen kan monteras på mer än ett sätt... :mrgreen: Iallafall när jobbet måste vara klart inom en timme, i ett trångt och kallt hyreslängegarage med obefintligt lyse. :P

Ytan på både topp och block ska vara kliniskt ren och fri från olja och fett. Har aldrig hört talas om packningsklister där så skulle avråda från att prova.
Teorin om vattenpumpen kan stämma, annars defekt topp (trots planing/kontroll) eller defekt packning.

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]