Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av benton
Den har gått över 18000 mil så maskinskadeförsäkringen gäller inte.

Ja det ser ju ut som att D5244T16 och D5244T10 är samma.
Är det dubbelturbo i D5244T10?

Enligt polestarsidan så finns det 2 olika, D5244T16 och D5244T16+.
Jag har den med + efter då jag fick 225hk.
Jämför man D5244T16 och D5244T10 så är det samma hk och Nm iallafall.
https://www.polestar.com/intl/car-model/xc60/

Jag blir inte riktigt klok på det här... Jag får prata med Volvo igen efter påsk.
Användarvisningsbild
av Hasse53
benton skrev:Det är 2.4 liters motorn, den som slutar med T16.
Men toppen är tvåliters + att det är dubbelturbo.

Enligt volvo så är det en spricka i blocket.
Hur märkte du själv av felet?
av benton
Motorbeteckning D5244T16.

Felet är att den trycker ur glykol.
Blir övertryck i expansionskärlet.
Jag trodde först att det var topplockspackningen och det var den som Volvo skulle byta när jag lämnade in den.
Jag lämnade in bilen och han sa typ att det blev tryck så fort eller nåt sånt så han var säker på att det var en spricka.

Han kunde plocka isär den och kolla men isåfall kostar det runt 20000 och jag måste kanske ändå byta motor.
av Triad
Först och främst be din mek kolla goodwill med deras garantiansvariga på Volvo. Inte helt omöjligt att du kan få stöd. Jag har hjälpt flera kunder med samma problem som dig gällande mil och ålder.

Sedan bör man vara fackmässig och faktiskt riva toppen för att verifiera, återigen, jag har gjort åtskilliga av dessa jobb och ingen har ännu haft en spricka.
Topppackningen brukar gå mellan cylindrarna. Högt tryck snabbt blir kontentan.

Hur får han det till att kosta 20.000 i demontering? Beroende på motor typ är där kring 10h anslagen tid för att byta topp. Halverar du detta får du endast demontering.
Ta då 5h gånger 1500 så får du din kostnad för demontering.
Utdebitering skiljer såklart men sällan en ÅF ligger högre än 1500.

Jag tycker det låter som din ÅF inte riktigt vet vad de gör.
Användarvisningsbild
av EjS
Jag hade samma problem med kylvätska och först sa verkstaden att de inte riktigt visste vad som borde göras. Men diagnosen blev i slutändan att packningen hade spruckit - som Triad skriver - mellan cylinderne.

Enligt verkstaden var det som kunde ställa till - att man fick noggrann mäta upp och specialanpassa en ny packning.

Triad - vet du vadför man får specialanpassa? Är det problem med den originala - eller är det dåliga produktionstolerans från fabrik?

Hur som helst - med all diagnos, även med felsökning, trycksätta kylsystem, ta isär, mäta, beställa ny specialpackning, byte packning, och samla ihop skiten:

25.000 DKK inkl. moms.

Och då borde kalaset i Sverige gå på 20.000 SEK inkl. moms.
av Triad
Där finns inget varken från Volvo support eller i Vida som säger att man ska mäta upp och special anpassa. Var detta kommer ifrån undrar jag!

Packningen är ju hål kodad som man läser av och beställer likadan. Skillnaden består i kolvhöjd.
Det går inte ens få fram värden på de olika packningarnas tjocklek, vilket är lite synd tycker jag.
av Kimmen90
Är D3an mer känslig pga 5 cylindrar i en 2.0l motor eller riskerar samtliga dieslar att spräcka packningen pga högt tryck snabbt?

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]

Fortfarande inga felkoder. Sen upptäcktes de[…]

Om man inte kan göra det själv skulle ja[…]

Jag hade motsvarande problem en gång i tide[…]