Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av lokove
Hej (igen)!
Nu har vi bytt topplockspackning efter att motorn kokat (tidigare ägare). Vi har haft bytt toppen från en 530 till en 531 och haft toppen inne för planing och täthetskontroll så den ska vara OK.

Allt klart, motorn startade, MEN, topplockpackningen läcker glykol här och där.
Jag har dragit med momentnyckel. 20 Nm, 60 Nm och sedan vinkeldragit ca 90 grader vilket jag har mätt till ca 140-150 Nm.
Nu funderar jag på att lossa topplocksbultarna och sedan dra om dom en efter en för att vara övertygad om att de är dragna ordentligt.
Jag tycker att jag har gjort rent motorblockets ovansida. Jag har använt rakblad för att ta bort packningsrester.

Steg 2 är att ta bort toppen igen och göra om det igen.

Vad säger expertisen. Upphör kanske läckaget efter varmkörning/efterdragning (jag är född optimist) eller ska jag dra om bultarna eller ska jag ta bort toppen igen????

Tar gärna ta emot tips!

MVH Ove

940 -94 FTT B230
Ja jag har dragit bultarna enligt beskrivning. Jag gjorde rent motorblocket med rakblad så noga jag kunde.
Vet inte vad jag ska göra nu. Det blev lite anticlimax idag...

//Ove
Dum fråga kanske, men har du vänt packningen åt rätt håll?
Jag har nämligen provat att göra det, med resultatet att kylvätskan inte alls ville stanna kvar i motorn. :wink:

Då rann det ut på en gång i princip, men handlar det bara om någon droppe här och där och är ordentligt rengjort så känns det mer som defekt packning eller felaktigt åtdragningsmoment.
Avvakta något dygn och se om packningen sväller, annars är det nog tyvärr bara att riva igen. :|
volvo244gle skrev:Dum fråga kanske, men har du vänt packningen åt rätt håll?
Jag har nämligen provat att göra det, med resultatet att kylvätskan inte alls ville stanna kvar i motorn. :wink:

Då rann det ut på en gång i princip, men handlar det bara om någon droppe här och där och är ordentligt rengjort så känns det mer som defekt packning eller felaktigt åtdragningsmoment.
Avvakta något dygn och se om packningen sväller, annars är det nog tyvärr bara att riva igen. :|
Inte alls dum fråga, men vad jag såg så går den bara att montera på ett sätt.

OK vi provar igen imorgon. Sedan blir det mer avancerad koll med bultar osv.

Tack
Ove
White skrev:
lokove skrev:OK. Törs jag alltså ta bort dom helt och mäta, medan toppen ligger kvar?

//Ove
Du kan ju ta bort en och mäta på. Kan inte måtten i huvudet, men det går kanske att hitta på nätet eller fråga på Volvoverkstaden?

Absolut. Vid vinkeldragning, är det mycket viktig att vinkeldragningen sker i ett svep så att säga, eller är kan man ta omtag på vägen mot 90 grader?

Tacksam för dina svar!

//Ove
Däck dimensioner

Ja har coils på bilen (vanlig bil som laglig[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]

Tvättat av den för i morgon så ska[…]