Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perjak
TommyP86 skrev:Vea-motorernas konfig är rätt mycket på/av. Han som mappade pedalsvar gillar nog RESPONS.
Jag kör med ecoknappen lite då och då, bilen får då egenskapen att gasen kan regleras istället för sättas på......
Vad är oddsen för att den lokala verkstaden kan vrida ner känsligheten på mappningen en aning?
Användarvisningsbild
av ThomasT
Jag kan bara hålla med. Gaspedalens mappning är galet känslig, sjukt onödigt.

.
Användarvisningsbild
av ThomasT
TommyP86 skrev:Bilen måste kännas pigg vetni Bild typiskt trick för att ge känsla av hög lättillgänglig effekt.
Jo att chiptrimmare håller på med sånt här skit är ju känt sedan gammalt, men att tillverkare kör samma trick är ju bara fånigt.

.
av mf135
Ja nog fixar man med mappen. Som ny Volvoägare blev jag ju rätt negativt överraskad när jag skulle köra om i lite högre hastighet. Den pigga bilen var helt plötsligt en sävlig gammal diesel. Inget svar vid 110. Jag har parallellt en BMW visserligen en 525 men skillnaden när de gäller omkörningsprestanda känns himmelsvid och de syns på mätaren. Läser man broschyrer så ska bilarna ha rätt lika prestanda, Volvon ska dra mindre men drar mer i verklig körning, båda 8-vx automat. En mappning som sparar lite mer till fullgas skulle nog kännas bättre och kanske rent av ge säkrare omkörningar.
av andersuw
mf135 skrev:Ja nog fixar man med mappen. Som ny Volvoägare blev jag ju rätt negativt överraskad när jag skulle köra om i lite högre hastighet. Den pigga bilen var helt plötsligt en sävlig gammal diesel. Inget svar vid 110. Jag har parallellt en BMW visserligen en 525 men skillnaden när de gäller omkörningsprestanda känns himmelsvid och de syns på mätaren. Läser man broschyrer så ska bilarna ha rätt lika prestanda, Volvon ska dra mindre men drar mer i verklig körning, båda 8-vx automat. En mappning som sparar lite mer till fullgas skulle nog kännas bättre och kanske rent av ge säkrare omkörningar.
Vad sitter det för motor i din XC70 -16 och är det automat eller manuell? Själv tycker jag min V70 D4 -15 med VEA-motor och åttastegad automat drar iväg alldeles utmärkt om man trampar på även i motorvägsfart. Visst, det är inte fullt i klass med min gamla V70 T5 -02 men skillnaden är inte särskilt stor. Undrar om du inte lurar dig på motorljudet. Min D4 väsnas väldigt lite även när man drar på maximalt. Det blir på sin höjd ett litet grymtande. ;-) Men om man känner efter snarare än lyssnar eller om man tittar på hastighetesmätaren går det undan rätt skapligt.
av mf135
Vore väl skrutt om inte BMW´s 6-cyl. 3,0 l är betydligt piggare än Volvos 4-cyl. 2.0 l vea!!
Visst men vi diskuterar ju mappningen och de är där som Volvon luras med att verka lika kvick som BMWn de första metrarna för att sen falla samman och då speciellt i lite högre hastigheter. Och den surplar ju i sig mer än BMWn så for som farten ökar. Jämdför fö med BMWs 2,0 o 4-cyl 525.
Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]