Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
StefanN skrev:Nivåreglering, automatiska.
Precis. Och om bilen är högre än andra S60 bak finns det kanske skäl att misstänka att någon eftermonterat nivomatdämparna men "glömt bort" att man då även bör byta till mjukare fjädrar eftersom nivomatdämparna bär en del av vikten även när bilen är olastad. En idé om hur det ligger till på den punkten kan man kanske få genom att kika på den chassikod som sitter på produktskylten i motorrummet eller på B-stolpens baksida på passagerarsidan.
av Dalsland75
Ok..var som jag misstänkte då...o som jag har fattat så är det inte bara att byta till "vanliga" dämpare heller.....
Tack för snabba svar!
av sensonic
Men, om det stämmer som ovan att din bil är ombyggd i efterhand utan att byt fjädrar så blir det väl rätt om du stoppar i vanliga dämpare???

Går du in till reservdelsdisken på Volvo så får du hjälp att se vilka dämpare som sitter i din bil enligt spec.
av andersuw
Dalsland75 skrev:Ok..var som jag misstänkte då...o som jag har fattat så är det inte bara att byta till "vanliga" dämpare heller.....
Tack för snabba svar!
Jag skulle börja med att kolla chassikoden. Då kan du möjligen få ett grepp om vad som kan ha gjorts av tidigare ägare och inte och vad som bör göras för att få ordning på torpet. Min idé enligt ovan gör inte anspråk på att vara mer än en gissning och förklaringen till att din bil är lite hög där bak kan helt eller delvis vara en annan.
av andersuw
sensonic skrev:Men, om det stämmer som ovan att din bil är ombyggd i efterhand utan att byt fjädrar så blir det väl rätt om du stoppar i vanliga dämpare???
Om min hypotes stämmer, vilket jag inte alls kan vara säker på, är det i så fall bättre att byta till mjukare fjädrar. Fjädrar är inte dyra, är inga problem att köpa på skroten även om de rullat några mil, och fjäder- snarare än dämparbyte gör att man kan behålla nivåregleringen vilket är ett plus.
av andersuw
Dalsland75 skrev:Jo ,det är klart...ska kolla upp om det är eftermonterat!
God idé. Är det för övrigt en bil som hade sportchassi eller standardchassi från fabrik (om nu båda fanns att tillgå från fabrik på S60 AWD -02, vilket jag är osäker på)?

Såhär såg för övrigt min egen bil ut efter första försöket att eftermontera nivåreglering på den. Hoppas att din inte är fullt lika hög där bak. ;-)

Bild

Fast problemet berodde inte på att jag glömt bort att byta fjädrar utan på att de jag fått från skroten var felmärkta och därför inte motsvarade specen. Med nästa par blev det som det borde. :D
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av Alexas
Min "nya" v70n -07 2.5t AWD visade sig efter köpet ha auto nivå monterat från fabrik. Den är märkbart högre där back än övriga V70 jag sett. Den mest troliga förklaringen jag kommit fram till är att det på dessa bilar med AWD är en högre markfrigång runt om för att få plats med AWD-systemet under bilen. Så AWD tillsammans med nivåreglering ger ett ovanligt högt intryck av baken.
av andersuw
Alexas skrev:Min "nya" v70n -07 2.5t AWD visade sig efter köpet ha auto nivå monterat från fabrik. Den är märkbart högre där back än övriga V70 jag sett. Den mest troliga förklaringen jag kommit fram till är att det på dessa bilar med AWD är en högre markfrigång runt om för att få plats med AWD-systemet under bilen. Så AWD tillsammans med nivåreglering ger ett ovanligt högt intryck av baken.
Men sitter inte kardan och bakdiff ganska väl skyddade? Och borde man inte i så fall ha höjt även fram för att få saker och ting i balans. Det här med att AWD-bilar generellt skulle ligga högre än FWD-bilar är något jag aldrig hört talas om förut.
av Dalsland75
Jag har kollat lite när jag sett S60 AWD ,o ibland kan jag nog tycka att dom är lite högre faktiskt.
Jag har egentligen inga problem med att den är lite hög där bak ,förutom att det inte är så snyggt...
Insug b6254

Jag tror det är motorolja som kommer genom ve[…]

XC60 MY27

Ja, vi norrmän kommer nog att gå p&arin[…]

Det finns ett ställe till där jag inte l[…]

Vredet ska låsas automatiskt när du try[…]