Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 5cylindrar
Jag har en XC70 AWD Sport 2015 som jag kallar "knak och gnek bilen". Det knakar och gnekar lite varstans tycker jag. Sätter jag på värmen så börjar det knaka i diverse paneler. Jag har även gnek i mittkonsollen som skall årgärdas vid nästa service. Detta finns numer en beskrivning från Volvo som ÅF kan följa för att bli av med knak och gnek i just mittkonsollen.
Användarvisningsbild
av Wolfyswe
Lätt fixat, jag har silvertejpat i stor sett all inredning i min volvo.
Snygg silverfärg och inte ett knarr. :roll:

Nej, lite knarr är det alltid i bilar, kan inte att påstå att jag har mer knarr i min volvo än jag haft
i mina andra bilar, speciellt vid minusgrader. Man får dra på stereon och spela lite Eddie medusa så
löser det sig.
av mooos73
Hade in bilen på service idag och trots att nybilsgarantin gått ut fixade dom den kostnadsfritt tack vare konsumentköplagen! Lösningen var "skumgummitejp" som någon skrev om tidigare i tråden. Det var sevicekillen som upplyste om att man i praktiken har 3 års garanti enligt konsumentköplagen trots att nybilsgarantin är 2 år. Tack för det Volvo.
Användarvisningsbild
av snepo
Jag hade Merca E350 -05 innan jag bytte till S80:n.Måste säga att visst är det skillnad på Merca och Volvo.Jag är inte alls missnöjd med min Volvo.Men Mercan hade inget knarr eller gnissel nånstans.Plasten i Volvon känns mer plastig,om ni förstår vad jag menar.Vikten skiljer över 200kg,och då är Volvon lite längre,bredare,högre.Dock hade Mercan en cylinder mer och bakhjulsdrift.Lite mer elstyrda saker också.Det som känns mycket plastigt på volvon är dörrsidorna.Visst Mercan var läderklädd hela dörrsidan.Det positiva billigare att köpa volvo,mycket billigare försäkring.Delar överallt.Summan jag köpte volvon för hade jag fått en -07 -08 Merca diesel med masor av mil och skyhög fordonsskatt.
av andersuw
snepo skrev:Jag hade Merca E350 -05 innan jag bytte till S80:n.Måste säga att visst är det skillnad på Merca och Volvo.Jag är inte alls missnöjd med min Volvo.Men Mercan hade inget knarr eller gnissel nånstans.Plasten i Volvon känns mer plastig,om ni förstår vad jag menar.Vikten skiljer över 200kg,och då är Volvon lite längre,bredare,högre.Dock hade Mercan en cylinder mer och bakhjulsdrift.Lite mer elstyrda saker också.Det som känns mycket plastigt på volvon är dörrsidorna.Visst Mercan var läderklädd hela dörrsidan.Det positiva billigare att köpa volvo,mycket billigare försäkring.Delar överallt.Summan jag köpte volvon för hade jag fått en -07 -08 Merca diesel med masor av mil och skyhög fordonsskatt.
Hmm. Vad var det för special-Merca som hade hela dörrsidan läderklädd? Mercedes "läderklädsel" modell enklare är inte ens läder och då är det sätena och inte dörrsidorna vi talar om. P2-bilarna, som var samtida med din Merca, hade för övrigt lite mjukare paneler här och där än nästföljande generation Volvobilar, t.ex. på dörrarna och instrumentbrädan. Men plast i någon form var det ju lika förbenat.
Användarvisningsbild
av snepo
andersuw skrev:
snepo skrev:Jag hade Merca E350 -05 innan jag bytte till S80:n.Måste säga att visst är det skillnad på Merca och Volvo.Jag är inte alls missnöjd med min Volvo.Men Mercan hade inget knarr eller gnissel nånstans.Plasten i Volvon känns mer plastig,om ni förstår vad jag menar.Vikten skiljer över 200kg,och då är Volvon lite längre,bredare,högre.Dock hade Mercan en cylinder mer och bakhjulsdrift.Lite mer elstyrda saker också.Det som känns mycket plastigt på volvon är dörrsidorna.Visst Mercan var läderklädd hela dörrsidan.Det positiva billigare att köpa volvo,mycket billigare försäkring.Delar överallt.Summan jag köpte volvon för hade jag fått en -07 -08 Merca diesel med masor av mil och skyhög fordonsskatt.
Hmm. Vad var det för special-Merca som hade hela dörrsidan läderklädd? Mercedes "läderklädsel" modell enklare är inte ens läder och då är det sätena och inte dörrsidorna vi talar om. P2-bilarna, som var samtida med din Merca, hade för övrigt lite mjukare paneler här och där än nästföljande generation Volvobilar, t.ex. på dörrarna och instrumentbrädan. Men plast i någon form var det ju lika förbenat.
Modellen jag hade var inte modell enklare.Jag har haft en s80 -99.Det var dock innan Mercan.Men som sagt det är vad jag tycker,volvon känns plastigare..Ingenting jämfört med Octavian jag hade,var som att sitta i en konservburk med lite plast på insidan
Användarvisningsbild
av snepo
snepo skrev:
andersuw skrev:
Modellen jag hade var inte modell enklare.Jag har haft en s80 -99.Det var dock innan Mercan.Men som sagt det är vad jag tycker,volvon känns plastigare..Ingenting jämfört med Octavian jag hade,var som att sitta i en konservburk med lite plast på insidan
Alltså jag klankar inte ner på Volvo,bara förmedlar min känsla av två olika märken.
av andersuw
snepo skrev:Det är min känsla att volvon känns plastigare,och att det är lite knirr och knarr,vilket inte fanns i Mercan.Som var fyra år äldre
Kanske också en fråga om exemplar och hur väl man håller efter dem. Min V70 -02 knirrade och knarrade lite när jag just köpt den, ca fem år gammal. Men det mesta av det har jag fått bort. På grov asfalt kan jag ibland fortfarande få lite resonansvibrationer i instrumentbrädan men det är allt. Och min V70 -15 är så här långt knäpp tyst på knarrfronten (peppar peppar). ;-)
Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]