Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av C.W.
Jag skulle tro att det tar ca 10 mil innan bilen adapterat till nya pgm varan och ditt körsätt.
Sedan borde det gå som du förväntar dig.
Användarvisningsbild
av Funk
Adaptionen påverkar inte så mycket, den skall kännas mycket vassare direkt efter ny mjukvara ! Och 19" spelar inte så stor roll, om dom inte är oerhört mycket tyngre än dina gamla hjul.. Det är ungefär samma massa som skall sättas i rotation.. Något måste vara rejält fel på mjukvaran.

/Thomas
av kokse
ja d säger jag oxå... dom på bsr är ju inte direkt dom vänligaste säljarna man har pratat med e... dom sa bara "d är din bil d är fel på hej då"
ska ringa dom igen imorgon!
Användarvisningsbild
av Loner
Funk skrev:Adaptionen påverkar inte så mycket, den skall kännas mycket vassare direkt efter ny mjukvara ! Och 19" spelar inte så stor roll, om dom inte är oerhört mycket tyngre än dina gamla hjul.. Det är ungefär samma massa som skall sättas i rotation.. Något måste vara rejält fel på mjukvaran.

/Thomas
Jag kör växelvis med 16 och 18, och jag upplever en markant skillnad i prestanda mellan dom två storlekarna.

Vet inte vad min 18" väger, men gissar på närmare dubbelt mot vad mina 16" väger.

/L
Användarvisningsbild
av Funk
Visst kan det vara ganska stor skillnad på enskilda hjul, men skillnaden är inte så stor i sammanhanget att det skulle påverka så mycket IMO, även jag växlar mellan 16" och 18" men kan inte påstå att jag märker så stor skillnad..
I sammanhanget så är det större skillnad på tom eller full tank vilktmässigt, och även om vikten i sig bara är en del av ekvationen (tröghet på roterande massa den andra) så skall det definitivt inte äta upp en 20% effektökning från chippningen. Något är helt enkelt inte som det skall..

/Thomas
Användarvisningsbild
av jihed
jag är ju ingen mekaniker på långa vägar.. Men jag kan inte tänka mej att däcken skulle göra så jädras mycket så att bilen ska kännas så mycket slöare efter...
Jag tror på nått annat fel. Laddar turbon som den ska?
Kolla om nån slang som läcker, wastegate, LMM, kanske dåliga tändstift eller nått i den stilen.
Användarvisningsbild
av Loner
Funk skrev:så skall det definitivt inte äta upp en 20% effektökning från chippningen. Något är helt enkelt inte som det skall..
/Thomas
Vore intressant med en vetenskaplig mätning, för jag upplever en ganska stor skillnad mellan 18" och 16" på min bil, men jag kan ju ha fel på bilen jag med.

/L
Användarvisningsbild
av Funk
Läste någonstans för länge sedan att någon klockat 7 eller 8% långsammare i acc från 100-200 på högsta växeln, från 15"-19". Det var (om jag minns rätt) en ganska så motorsvag bil..
Det säger iofs inte så mycket då vikten på hjulen är helt okänd.

Men som sagt, en normal steg 1 chipning ger väl 20-25% i hk och kanske 30% mer vrid på en turboladdad 2,4... Och såå mycket gör knappast hjulen att den känns slöare efteråt, om det inte är åt helvete fel dimensioner på hjulen..

/Thomas
av kokse
alltså jag har lakt på mana 16"are och d är skillnad men inte nån speciell skillnad direkt men håller på att byter grejer på bilen nu så jag ska få den att gå riktigt och jag ske berätta vad bil jäveln lider av...
av kokse
tänkte bara berätta att min bil är numera en missil!
äntligen går den som den ska... 19"arna spelade då inge roll kan jag lova!
magnetventilen var boven!
XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]

Hej, bör jag oroa mig för rosten p&ari[…]

Kikade idag vidare på min högra bakd&ou[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra ell[…]