Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Brallen
Hej!

Vi har nyss haft våran V70 (-07, 2,4, 140 hk med automatlåda) på verkstad för felsökning men de hittar inget fel. Nu vänder jag mig till er experter.

För 6 månader bytte vi drivknut, eftersom drivaxeln hade hoppat ur drivknuten. Vi bärgade den 1 km, fast man inte ska göra det med automatlåda. Strax därefter så varnade den om hög motortempratur och den gick upp till rött på tempmätaren. Vi bytte då tempgivare och termostat. Sedan har den fortsatt att krångla.

Ibland tänds lampan för hög motortemp, precis när man startar bilen. Den lyser ett tag och sedan slocknar den efter några dagar. Ibland hackar den också till när man kör den. Den ligger på jämn gas och plötsligt så hoppar den till utan att tappa kraft. Motorlmpan lyser också ibland och den säger "motorsystem service utfodras". Något nytt för idag var även att den varvade upp till 4500 var, då bilen startades, utan att gasen rördes.

Är det någon som kan ställa diagnos på åbäket?
av Alexas
Min första spontana reaktion är att det borde finnas felkod(er) som kan berätta vad det är som är fel. Lämnades bilen in på Volvo eller fristående verkstad?
av Brallen
Alexas skrev:Min första spontana reaktion är att det borde finnas felkod(er) som kan berätta vad det är som är fel. Lämnades bilen in på Volvo eller fristående verkstad?

Den lämnades in på Volvoverkstad. Det var inga felkoder som låg.
av andersuw
Dåligt batteri brukar ofta ge upphov till märkliga felbeteenden och varningsmeddelanden. Om batteriet är friskt finns skäl att misstänka trubbel med centrala elektronikmodulen, CEM, och/eller kombinationsinstrumentet, DIM.

Jag kan inte hjälpa dig i frågan om SIM[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Vol[…]

https://youtu.be/m7fZPE3Uzb8?si=-pNVMgwnROaySKFY

Kort version, vi har tappat våran 2:a nyckel[…]