Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ersdahl
Känns som jag vart lite på lurad sneslitna däck bär jag köpte till sommarfälgarna till min nya v70 awd 09. Två var sneslitna med inställning gjord. Tycks inte hitta samma däck igen från kumho kan man köra olika men samma axelvis?

givetvis samma dimension runt om. 245 35 19
av Yaniz
Inga problem. Du får t o m köra med olika dimensioner på fram- och bakaxeln (inom vissa begränsningar).
Vid normal körning ligger inte Haldexkopplingen i med mer än ungefär 5 % av vad den är kapabel till. Visst, även det lilla gnager naturligtvis lite på lamellerna, men det får inte alls sådana katastrofala resultat som det fick på det äldre utförandet med silkonkoppling. Den hade en tendens att brinna upp sådana lägen.
apersson850 skrev:Vid normal körning ligger inte Haldexkopplingen i med mer än ungefär 5 % av vad den är kapabel till. Visst, även det lilla gnager naturligtvis lite på lamellerna, men det får inte alls sådana katastrofala resultat som det fick på det äldre utförandet med silkonkoppling. Den hade en tendens att brinna upp sådana lägen.
Max åtdragen klarar haldex +1000 Nm, 5 % av det är 50 Nm, Att ligga timme efter timme och slira det i Haldexkopplingen lär förkorta livslängden.

Håller däcken 5000 mil o diffar 2,5% så kommer de att rulla 125 mil olika långt. Det är som att linga och slira på kopplingen mellan Stockholm o Kiruna :-o
av ersdahl
Så vad tror ni? Däcken jag har som är normalt slitna har säkert 5-6mm kvar tänkte köpa ett par landsail för runt 1000 juni däcken kostade väl runt 1000 när dom såldes finns en firma som har kvar men kostar 1600 st där
av ersdahl
StefanN skrev:Jag kommer inte kommentera valet av däck men rent generellt så blir det inga 5% skillnad om man köper två nya mot dom gamla om man köper samma dimension.
Blir det större skillnad ? Quattron jag hade kunde jag iallafall köra olika fabrikat.
av Yaniz
ersdahl skrev:Så vad tror ni? Däcken jag har som är normalt slitna har säkert 5-6mm kvar tänkte köpa ett par landsail för runt 1000 juni däcken kostade väl runt 1000 när dom såldes finns en firma som har kvar men kostar 1600 st där
Håll dig borta från Landsail (och andra däck i det träsket), ty de däcken kan kosta dig livet. Kumho eller Hankook är bra däck som går att få relativt billigt på Däckleader, Delticom osv. Lägg till några hundralappar så får du helt okej däck. Snåla och köpa billigaste möjliga däck är det dummaste du kan göra.

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]

Fortfarande inga felkoder. Sen upptäcktes de[…]

Om man inte kan göra det själv skulle ja[…]

Jag hade motsvarande problem en gång i tide[…]