Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag undrar om något vet vad det är för problem jag har.

S40 1,8 -98
Ibland när jag kör iväg på 1an växel så hackar den ungefär som när man får kärringstopp alltså att den inte får tillräcklig gas. Givetvis har jag tillräcklig gas. Om man därimot smyger iväg långsamt märker man inte av hackandet. Detta händer inte alltid, utan bara ibland kanske var 2-3 gång efter stopp.
Bilen har inte ens rullat 7000mil.

Har det nått med koppling, låg växellådsnivå, för lättflytande växellådsolja? ?:-/

*Återkoppling 1:
Hackandet försvann efter att jag byte av tändkabelsats, nya från NGK

*Återkoppling 2:
Hackandet kom tillbaka efter 2-3månader, försvann igen efter storservice av bilen, bla byte av bränslefilter, nya Brisk tändstift (hade NGK tändstift innan som var 3år gamla, med 1500mil), avgassystem, osv
Senast redigerad av 1 Ping84, redigerad totalt 0 gånger.
För mig händer de typ om ja kör på 3an ut från en rondell, eller om jag har kört i 80, saktar ner till 55-60 och fortfarande ligger på 5an, då hackar den till nåra gånger och sen fortsätter som vanligt. Det händer dock inte när jag gasar upp och går från typ 3an eller 4an till 5an.
Svaren jag har fått är att tändkablarna är kassa
Jag fick bort mitt hackande allra helst ut från rondeller små högg ett litet tag bytte spolar o kablar + tändstift-Borta!
trodde det va soppapumpen eller filtret men försvann ej efter det bytet däremot en irreterande felkod som va borta ett
bra tag men kom tebax då bytte jag btr då försvann felkoden o har ej haft problem med det sen :D
Tycker den accelerar som vanligt. Snittat normalt 8,7 L/mil med vinterdäck o stadskörning.
Idag synade jag tändkablarna och tändspolarna efter sprickor, dom såg fina och fräscha ut inga sprickor alls och gummit var inte alls torr eller stenhårda på tändkablarna. NGK Tändstiften är bytta för 1400mil. Hade kanske 4-5 stopp och accelerationer idag, märkte inte av någonting alls. Kanske ärg på tändkablarna?

Fast innan märker jag om jag stannar i en backe och kör iväg, att det problemet uppkommer så det är kanske tändkablarna som daydreamer säger.

Ska ta och investera i nya tändkablar om problemet uppträder igen. Är säkerligen orginalkablar från 1998, 18år gamla så...
Dom små sprickor som blir i tändkablarna är sällan att dom syns men gnistan orkar att ta sig igenom dom iaf. Prova att linda tändkablarna med ett eller två lager eltejp och se ifall det blir någon skillnad :)
Jag bytte till nya NGK kablar o har kört i någon vecka nu utan problem. Samt provat att stanna i brant backe o kört iväg flera gånger utan problem.
När jag tog ut tändkablarna såg jag nått svart smuts på tändspolesidan, så de var antagligen smuts eller tändkablarna det var fel på.
Tack för hjälpen Daydreamer (W)

Vet inte om det är placebo men det känns som den växlar mjukar nu också, precis när man släpper kopplingen alltså, mindre hackigt och mer jämn o smidig acceleration.

Har följdfrågor:
Tändkablarnas längd är dom enbart olika långa för att dom inte ska böjas eller ta i utrymmet? Eller har det nått med tändningen o göra? För det skiljer ju lite i motståndet märkte jag.
Bougiekablar är kvalitetsmärke? eller enbart rekommenderade för SAAB och Volvo?
Tycker det är konstigt att tändspolarna och tändstiftshålen inte är märkta med nr för att eliminera felkoppling.

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]