Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Om startmotorn inte går när man försöker starta, om displayen säger startspärr och om detta händer oavsett vilken av bilens båda nycklar man använder skulle jag i första hand misstänka fel på antennringen vid tändlåset, d.v.s. den som elektroniskt känner av om rätt startnyckel sitter i tändlåset. Något fel på startspärren lär det i vilket fall handla om.
marja skrev:Tack för svar ! Kändes lite olustigt när bilen plötsligt dör i farten. ....
Kan förstå det och det förvånar mig lite att det hände om det nu är startspärren som fallerar. Tycker det borde finnas någon säkerhetsfunktion som förhindrar att motorn dör under färd även om startspärren går sönder. Det borde ju räcka med att den spärren är aktiv när motorn startas.
Tråkigt att höra. Vem har bytt kamremmen åt dig och vem är det som nu ställer diagnos på haveriet? Om problemet beror på att kamremmen bytts på felaktigt sätt borde verkstaden naturligtvis ta på sig ansvaret för skadan.

Att remmen hoppar av, går av, eller kuggar över kan förvisso förklara varför motorn plötsligt stannade. Det kan däremot inte förklara det meddelande du sedan fick rörande startspärren. Den spärren har ingenting med kamremshaveriet att göra och det verkar osannolikt att det skulle bli både kamremsfel och startspärrsfel vid exakt samma tidpunkt. Så det hela är lite mystiskt i det avseendet.
Den avkrökta kamremmen har gått 2000 min.så den borde ju hållit ett tag till. har haft bilen ett år och undrar ju såklart om vattenpump inte byttes samtidigt....men.men.den står på verkstad och nu ska motorn bytas till en beg.som gått 19 000.Det är bara att gå vidare. :cry:
marja skrev:Den avkrökta kamremmen har gått 2000 min.så den borde ju hållit ett tag till. har haft bilen ett år och undrar ju såklart om vattenpump inte byttes samtidigt....men.men.den står på verkstad och nu ska motorn bytas till en beg.som gått 19 000.Det är bara att gå vidare. :cry:
Vattenpumpen byts normalt inte på dessa motorer i samband med kamremsbyte, i vart fall inte vid första kamremsbytet (16000 mil). Vad jag vet är det mycket ovanligt att vattenpumpen på dessa motorer skär och därför förstör kamremmen med totalhaveri som följd.

Min gissning är att din dragkrok inte blir go[…]

Alternativet till att nyckeln finns i bilen ä[…]

XC60 MY27

Det beror på att jag / vi inte tror på[…]

Hej, jag har problem med att jag får felkod […]